Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Grevie missar pågatåget

Den planerade pågatågsstationen hamnar väster om Förslöv. Därmed blir Grevie utan tågtrafik i framtiden. Det beslutade fullmäktige på onsdagen.

Här vill alliansen placera den framtida pågatågstationen i Förslöv. Det vill inte oppositionen i form av Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Centern.Bild: Mats Roslund HD/NST
Att bestämma var framtidens tågtrafik ska stanna har varit den stora beslutsångesten för Båstads politiker de senaste åren.
Frågan har dragit ut på tiden så till den grad att Trafikverket meddelat att Bjäre kan gå miste om pågatågstrafiken helt om de inte lämnar ett besked inom mycket kort.
– Vad som händer om vi inte får ett beslut i kväll får vi inte tänka på, sa Per Selldén, ansvarig tjänsteman på kommunen, i en paus under onsdagens extrainsatta fullmäktigemöte.
Den blivande pågatågsstationen kommer att placeras väster om Förslöv. Det innebär samtidigt att Grevie blir utan tågtrafik i framtiden.
Kerstin Gustafsson (M) är en av de som tidigare förespråkat Förslöv C, men som ändrat sig och på onsdagen yrkade på en placering längs Västkustbanan.
– När Trafikverket gav besked att det kan bli aktuellt att köra pågatåg genom tunneln ändrade vi oss, säger hon.
22 av ledamöterna i fullmäktige röstade för det som kallas Förslöv NV. De hoppas att det ska bli möjligt att åka tåg från Förslöv till Båstad och Halmstad i framtiden, men inga garantier finns.
18 av ledamöterna röstade för det andra alternativet, en central stationsplacering i Förslöv vilket hade lämnat frågan om en station i Grevie öppen. Det hade dock varit kommunen själv som hade fått bekosta en förlängning till Grevie.
Anne Kjellberg (S) står fortfarande fast vid att en central placering i Förslöv är det bästa inför framtiden, särskilt eftersom det konstaterats så dyrt att köra pågatåg vidare genom tunneln att det framstår som orealistiskt.
Att Trafikverket beslutat att riva upp de gamla spåren över åsen så fort tunneln öppnar - och som därmed omöjliggör pågatågstrafik till Grevie - är enligt Anne Kjellberg inte särskilt märkligt.
– Det är naturligtvis ett resultat av att kommunen inte har lagt ner någon kraft på att jobba enligt de beslut som vi har fattat.
Sonia Larsson (C) ville också ha en central placering i Förslöv.
– Om vi ska ha Förslöv nordväst kan vi lika gärna strunta i det om det innebär att vi får ha bussarna kvar, sa hon under fullmäktigemötet.
Torgny Brenton (KD) kokade ner förslagen till en sak som han ansåg att samtliga fullmäktigepolitiker var tvungna att väga in i sina beslut.
– Om ni väljer Förslöv C och vill ha tåg till Grevie, hur ska det betalas? Det blir 10 miljoner kronor per år under 25 år som kommunen måste betala.
Förslaget om att skjuta frågan till en folkomröstning i höst, lanserat av Håkan Mörnstad (BP), vann ytterst få anhängare.
Gå till toppen