Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Ingen gräddfil för kungafamiljen hos allabolag.se

Offentlighetsprincipen är helig för allabolag.se. Företaget har nobbat kungafamiljens önskemål om att radera information om prins Daniel Westlings bolagsengagemang. Nu vill grundaren Henrik Tellving från Rydebäck "göra en Spotify" av förmedlingstjänsten.

2008 tändes sajten allabolag.se och blev på bara några år den mest välbesökta webbplatsen för gratis information om svenska bolag. I slutet av 2010 köpte affärs- och kreditupplysningsföretaget UC tjänsten av den tidens majoritetsägare, TT-koncernen. Men grundarna, bland dem Rydebäckssonen Henrik Tellving, jobbar kvar.
Hur väcktes tankarna på att starta allabolag.se?
– Vi är tre grundare, förutom jag själv även Niklas Boström och Johan Waldén, som tidigare jobbade för Bonnier affärsinformation. Jag var säljchef och sålde licenser som kostade cirka 17 000 kronor till olika företag. Med licenserna följde ett lösenord för att komma åt informationen. Men lösenorden spreds snabbt till andra som då kunde utnyttja tjänsten gratis och då är det ju något fel med affärsmodellen. Men vi förstod också att det fanns potential för något annat, säger Henrik Tellving.
Hur sålde ni in affärsidén?
– Jag försökte med Bonnier som dock tyckte att risken var för stor, det handlade om för mycket pengar för dem då den nuvarande affärsmodellen skulle utmanas med en så kallad Freemium-version. Då ringde jag till en person på Schibstedt. Jag sa att "nu har jag varje år sålt produkter till dig för flera hundra tusen kronor, vad sägs om att vi kommer över till er och gör något liknande, fast vänder på affärsmodellen och skapar intäkter från annonser?"
Och de nappade, var det så enkelt?
– Schibstedt insåg ganska snabbt att det fanns en bärighet i affärsidén och hade dessutom inget emot att kunna ge en liten känga till Bonnier. Men rent kostnadsmässigt så handlade det om höga trösklar, bara in-datan kostade oss åtta-nio miljoner kronor att köpa från Bolagsverket, Skatteverket och SCB.
Vem är den typiska besökaren på sajten?
– Oftast beslutsfattare som vill komma åt information som resultaträkningar. Om du bara visste hur många telefonsamtal vi dagligen får från personer som vill att vi ska frisera siffrorna, en del erbjuder pengar för att deras företag ska framställas bättre eller plockas bort från tjänsten. Om ett företag visar minusresultat så vill man bland annat att vi ska peta bort sista raden, andra vill att vi ska skriva att de har fler anställda än vad de verkligen har.
Försöker även kända bolag fejka sina nyckeltal?
– Ja, men jag nämner inga företag... Däremot kan jag berätta att vi blev kontaktade av hovet inför kronprinsessan Victoria och Daniel Westlings bröllop. De ville att vi skulle ta bort eller dölja informationen om brudgummens engagemang i olika gymbolag.
Hoppsan, blev ni också erbjudna pengar av kungafamiljen?
– Nej, vi blev bara fint tillfrågade. Men vi är konsekventa och behandlar alla lika, driver du bolag i Sverige så är du en offentlig person. Vi rekommenderade hovet att be brudgummen träda ur de styrelser han var verksam i. De tackade för hjälpen och senare gick han också ur styrelserna.
Vilka är era huvudsakliga intäktskällor?
– Delvis annonser. Och våra onlinetjänster växer bra, man kan exempelvis enkelt köpa styckvis kreditupplysningar hos oss, medan andra aktörer kräver att man ska köpa en hel licens. Sedan jobbar vi också mycket med det gränssnitt som vi presenterar i allabolag.se, som vi säljer in i andra gränssnitt. Det handlar om API, Application Programming Interface, som beskriver hur man kommer åt data i till exempel affärssystem eller ekonomisystem. Dessutom kan våra kunder mot en kostnad berätta lite mer om sig själva. Fördelen med det senare är bolagets presentation blir Google-indexerat, du ökar sannolikheten att du kommer högre upp på Googles träfflista.
Hur mycket kan ni växa i Sverige?
– I dag har vi 1,5 miljoner unika besökare per månad och jag tror att gränsen går vid cirka två miljoner besökare. Däremot kan vi göra mycket mer rent omsättningsmässigt via våra nuvarande intäktskanaler. Sedan funderar vi på andra saker också.
Som vadå?
– Jag brukar kalla det för "att göra en Spotify". Vi skulle kunna göra en tjänst som kanske kostar 69 kronor i månaden, vilket innebär att du bland annat slipper reklamen och får några plustjänster.
Hur långt har ni kommit med den planen?
– En bra bit, men om man ska göra det här så måste man också ha en större bemanning som backar upp tjänsten. För några månader sedan började vi också med sökordsannonsering. Om du går in på allabolag.se och söker till exempel på reklambyråer så kan du köpa den översta platsen på träfflistan, precis som Google gör.
Funderar ni även på etablering utomlands?
– Ja, UC-koncernen vill ju växa och vi ser fram emot att fortsätta vår resa ihop. Danmark är intressant. Norge har också en rätt så öppen insyn i sitt bolagsregister, men där finns det redan liknande tjänster. Vi pratar också med några från England men den marknaden och det landets myndigheter kan vi inte så bra. Trots det så får vi hela tiden förfrågningar från riskkapitalister som propsar på att vi ska gå in i England, och de hade gladeligen stått för alla kostnader.
Varför inte hoppa på tåget?
– Man skulle säkert kunna attrahera pengar från riskkapitalister genom fina presentationer om en storslagen utlandssatsning, men det vore inte ärligt mot dem och oss själva.

Fakta UC allabolag AB

Grundat av Henrik Tellving samt stockholmarna Johan Waldén och Niklas Boström.
Grundarna äger 49 procent av bolaget, resterande del ägs av kreditupplysningsföretaget UC.
Caroline Spets är vd för bolaget.
Cirka 22 miljoner kronor i omsättning och sju miljoner kronor i vinst efter skatt.
Cirka 1,5 miljoner unika besökare per månad.
Cirka 25 miljoner unika sökningar per månad.

Fakta Henrik Tellving

Ålder: 39 år. Född i Helsingborg, uppvuxen i Rydebäck.

Bor: Stockholm sedan 2001.

Familj: fru och två barn; en flicka på tre år och en fyraårig pojke.

Yrke: styrelseledamot och marknadschef för UC allabolag AB. Samt vd för det egna bolaget AB 24 SE (i vilket grundarna har sitt ägande i UC allabolag AB)

Gör på fritiden: umgås med familjen, tränar på gym, ser gärna på fotboll när favoritlaget HIF spelar i Stockholm (helst när HIF möter Brommapojkarna på Grimsta IP, som till skillnad från andra allsvenska klubbar i Stockholm är befriat från huliganer på läktaren).

Gå till toppen