Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ensam linje ersätter dagens busstrafik

När tunneln öppnar förändras busstrafiken på Bjäre. Dagens busslinjer slopas och ersätts av en enda. Även linje 506 till Ängelholm försvinner.

Hanna Gustavsson åker buss från Torekov till Rönnegymnasiet i Ängelholm. Hon gillar inte att 506:an dras in. "Då måste man ta tåg till Ängelholm. Det blir en lång bit till skolan från stationen", säger hon. Om omvägen via Förslöv när hon ska till Båstad i framtiden säger hon: "Trekvart? Det tar en kvart att köra!"Bild: Mats Roslund HD/NST
Förra veckan blev det klart att pågatågen kommer att stanna väster om Förslöv. Därifrån ska de köra söderut längs den nya Västkustbanan, mot Ängelholm.
I december 2015 väntas trafiken komma i gång. I samband med det ska busstrafiken på hela Bjärehalvön läggas om.
Skånetrafiken gjorde en utredning om saken 2010. Enligt den ska dagens busslinjer ersättas av en enda. Den kommer att sträcka sig från Torekov via Förslöv till Båstad. På vägen kommer den även att passera Hov, Västra Karup och Grevie.
Den nya busslinjen är tänkt att mata resenärer till tågstationerna i Förslöv och Båstad N. Enligt utredningen ska busstiderna anpassas till pågatågen och Öresundstågen. Det betyder halvtimmestrafik i rusningstid och timmestrafik under övrig tid.
Eftersom all annan linjetrafik slopas kommer bussarna också att binda ihop kommunens orter med varandra. Restiden mellan Torekov och Båstad C blir dock omkring 44 minuter. I utredningen skriver Skånetrafiken att det kan bli aktuellt "med någon tur per dag" direkt mellan Torekov och Båstad.
En annan konsekvens av förändringarna är att buss 506 mellan Båstad och Ängelholm läggs ner. Den nya busslinjen kommer som sagt att trafikera mellan Förslöv och Båstad över Nötte backar, men mot Ängelholmshållet blir det alltså tåg som gäller.
Mats Améen, chefsstrateg på Skånetrafiken, säger att utredningen i stort fortfarande gäller, men att de nya förhållanden som tillkommit också måste beaktas.
– När utredningen gjordes var ställningstagandet att förlägga stationen inne i Förslöv C. Det här alternativet med stationen utanför är aldrig utrett, säger han.
Vad Skånetrafiken framför allt måste titta på är hur busshållplatserna ska placeras i förhållande till stationen, som alltså hamnar under den bro där Vistorpsvägen korsar väg 105.
– En bärande punkt för pågatågssatsningen i Förslöv är att det blir en bra koppling mellan buss och tåg, särskilt eftersom Bjäre har ett ganska spritt boende och tåget bara kommer att nå Förslöv och ingen annan ort.
Skånetrafiken förordade en central placering av stationen, eftersom beräkningar visat att det skulle locka fler resenärer. I stället hamnar nu stationen på en bro utanför samhället med behov av trappor och hissar som riskerar att göra bytena mellan transportslag svårare och mer tidskrävande.
– Bussarna kan förmodligen inte stanna på bron, då blir det lång väg att gå. Jag tror faktiskt inte att någon har tittat på om detta går att lösa och vad det kostar att ordna en koppling.
Skånetrafiken ska lämna sina tågtidtabeller till Trafikverket senast i april 2015.

Fakta Busstrafiken

Den nya busslinjen kommer att köra följande väg: Torekov–Hov–Västra Karup–Grevie–Förslöv–Båstad C–Båstad N.
Framtida restider:
Torekov–Båstad C: 44 minuter
Torekov–Båstad N: 52 minuter
Torekov–Förslöv: 28 minuter
Förslöv–Båstad C: 16 minuter
Gå till toppen