Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gamla banvallen kan bli cykelled

När tunneln öppnar i december 2015 kommer den gamla banvallen över åsen att stå oanvänd. Nu undersöker kommunen om det går att göra cykelled av den.

Vad kan man göra med en gammal järnväg som inte längre används? Dressinbana och museibana är två förslag som har hörts bland politikerna, men det är förmodligen ett tredje alternativ som är mest realistiskt – cykelled.
I kommunens översiktsplan står att läsa:
"Om järnvägen lämnar nuvarande järnvägsbank föreslås denna bli ryggraden i ett nord-sydligt stomnät för gc-trafiken över åsen i en lutningsmässigt gynnsam sträckning genom den vackra Sinarpsdalen."
Precis samma sak – att anlägga en cykelled på den gamla banvallen – föreslår två privatpersoner i medborgarförslag till kommunen. Medborgarförslagen hanterades på onsdagens fullmäktigemöte, där politikerna enhälligt beslutade att frågan ska utredas.
Kerstin Gustafsson (M), ordförande i kommunstyrelsen, är inte främmande för tanken på en cykelled tvärs över åsen.
– Vi har sagt att cykelbana, inlinesbana eller vad som helst som handlar om rekreation är aktuellt. Först måste vi diskutera vad den är mest lämpad till, säger hon.
Att kommunen köper rälsen av Trafikverket och gör den tillgänglig för exempelvis dressiner tror hon däremot inte mycket på.
– Frågan är vem som ska underhålla det. Jag känner att det är alldeles för kostsamt för en liten kommun som Båstad. Men det är klart, om det finns en förening som både vill köra dressiner, underhålla spåret och sedan plocka bort rälsen efter sig, så gärna för mig, men jag tror inte att en sådan förening finns.
Per Rydberg, Trafikverkets chef för Hallandsåsprojektet, säger att det i nuläget inte finns något beslut på vad som ska hända med den gamla järnvägen efter tunnelinvigningen.
– Vi har inte fått något tydligt uppdrag än, men vår ambition är att börja riva det gamla spåret i anslutning till att vi kopplar in trafiken på det nya. Vi har planerat ett trafikstopp under några veckor och under den tiden är det mest effektivt att via spårbundna fordon plocka bort både kontaktledning och räls, säger han.
Kerstin Gustafsson säger att kommunen måste vända och vrida på frågan utifrån olika synvinklar innan de går till beslut.
– Vi får öppna den här diskussionen och se vad som är möjligt, det har vi inte ens undersökt än. Vi måste ta reda på vad det kostar och fråga oss om vi i så fall ska göra cykelled av hela sträckan eller bara delar.
Den privatperson från Grevie som lämnat det ena medborgarförslaget anser att sträckan mellan Grevie och Båstad är viktigast att prioritera. Han menar att Nötte backar är "det backigaste och mest trafikfarliga vägavsnittet i kommunen" och att det i översiktsplanen helt har glömts bort.
Den privatperson från Förslöv som har lämnat det andra medborgarförslaget skriver att "vi är många som gärna skulle cykla mer om det fanns vettiga cykelleder. Hela Bjärehalvön är ett u-land vad gäller cykling".
Gå till toppen