Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Åstadprojektet nära slut

Grönskande gatumiljöer och slingrande bebyggelse längs ån – nya Åstad skulle bli en ekologisk dröm. Tio år efter de första planerna har första spadtaget fortfarande inte tagits. Och av den ekologiska visionen återstår inte mycket.

Så här såg det vinnande bidraget i arkitekttävlingen ut – Å-stad i Båstad signerat Joachim Eble Architektur.Bild: Joachim Eble Architektur
Åstadprojektet har fått kritik från flera håll. Inte minst på grund av prislappen. Hittills har enbart handelsplatsen Entré Båstad kommit på plats. Men de administrativa projektkostnaderna har redan uppgått till 11,5 miljoner kronor.
Visionerna om att bygga en ny ekologisk stadsdel med bostäder i anslutning till den nya stationen norr om Båstad har varit på tapeten länge. För sju år sedan fördes de in i översiktsplanen. Därefter utlystes en arkitekttävling.
Juryns vinnare – Å-stad i Båstad – ritade passiva bostadshus vända mot solen och slingrande längs Stensån, en trädgårdsby, hästgårdar och en egen anläggning för avloppsvatten som skulle omvandlas till biogas och el.
Inget av detta har blivit verklighet och kommer inte heller att bli. Och inför kommunstyrelsens möte i mitten av mars var en av punkterna på dagordningen att lägga ner hela Åstadprojektet, en punkt som i sista stund drogs tillbaka.
Under de tre och ett halvt år som gått sedan arkitekttävlingen har kommunen stött på hinder efter hinder.
Mark som kommunen förutsatt var tillgänglig ville ägaren inte sälja. Och de byggbolag som tidigare var intresserade har dragit sig ur.
Henrik Nilsson, inhyrd projektledare för Åstad, säger att det nära förestående upplösandet av styrgruppen inte innebär slutet för utbyggnaden i norra Båstad.
– Det är väl egentligen nu det börjar, när det verkligen är dags att börja bygga något, säger han.
Första etappen, en lång tarm längs rälsen från stationsområdet till väg 115, är redan detaljplanelagd.
– Trafikverket satte sig på tvären och ville inte ha bostäder med tanke på det riksintresse som järnvägen är och det buller som kan förekomma. Nu för vi dialog med några olika intressenter som vill etablera sig, både kontor och lättare industri, säger Henrik Nilsson.
Nästa etapp är ett vanligt småhusområde intill kommungränsen nordöst om det nuvarande Hemmeslöv. Där pågår detaljplanearbetet. Övriga etapper ligger längre fram i tiden.
Någon bebyggelse längs Stensån in mot NP Nilsson – kärnområdet i vinnarbidragets ekologiska vision – verkar det däremot inte bli eftersom markägaren inte vill sälja.
– Jag vet inte varför man tog med det området, säger Henrik Nilsson.
Vad lever egentligen kvar från projektets grundtankar?
– Egentligen hela grundtanken med exploateringen. Man skapar en hållbar stadsdel som har ett sunt omhändertagande av marken och där folk vill bo, säger Henrik Nilsson.
På vilket sätt kommer stadsdelen att vara hållbar?
– Det handlar framför allt om närheten till kommunikationer. Vårt mål är att man ska kunna klara sig här utan bil. Sedan har vi jobbat mycket med dagvattenhantering.
Har inte hela arkitekttävlingen varit förgäves?
– Verkligen inte. Det här kommer att bli en betydande tillökning till Båstads befolkning och mängd bostäder.
Gå till toppen