Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Nygamla ägare ser potential i Jeppe

I mars köpte danska rederiet Spar Shipping tillbaka M/S Jeppe från Ventrafiken. Nu tänker rederiet driva färjelinjer till Ven från såväl Köpenhamn som Helsingör.

För en vecka sedan avklarades jungfrufärden. Kirsten Rønn Madsen, ägare och styrelseordförande i den danska koncern som tagit över M/S Jeppe, är optimistisk när hon berättar om framtiden för båten och hennes företag.
Enligt en färskt uppgjord plan ska M/S Jeppe segla från Köpenhamn 09.15 varje förmiddag hela sommaren och sedan återvända till Ven vid 16-tiden. Nytt för i år är även att Helsingörsborna får en båtlinje till ön.
– Det har varit mycket snack om vilket stort intresse det är att resa från Ven till just Helsingör. Nu är det upp till bevis, säger Rønn Madsen.
I mars undertecknades köpeavtalet som i ett slag gjorde Star Shipping nästan dubbelt så stort. M/S Jeppe kommer att segla under svensk flagg och man har registrerat in ett nytt svenskt bolag på Ven som rent administrativt ska sköta verksamheten. Med i den svenska styrelsen sitter Anja Molin, vd för Backafallsbyn och engagerad i Whisky-destilleriet på ön.
– Anja är en god väninna till mig och jag hyser stor respekt till henne som företagare. Jag vet att hon var tveksam till om hon hade tid att engagera sig i mitt bolag, men jag är glad att jag lyckades övertala henne att ställa upp, säger Kirsten Rønn Madsen.
Hon säger sig vara mycket nöjd med affären och att åter ha Jeppe i sin flotta.
– Jag brinner för Ven och är så glad att vi kan segla dit igen. Jeppe är dessutom ett fint skepp, det ger mig varma tankar från när jag var barn och åkte med Sundsbussarna mellan Helsingör och Helsingör, säger hon.
Samtidigt avslöjar hon att Landskronas kommundirektör, Susanne Öström, redan i december, kontaktade rederiet för att förhöra sig om de var villiga att köpa M/S Jeppe.
Trots den tidiga kontakten dröjde det alltså med ett formellt övertagande. Star Shipping, la det näst högsta budet, men politikerna ansåg det bäst eftersom de lovade att behålla trafiken till och från ön, vilket kanske inte blivit fallet om något annat rederi tagit över.
– Även om vi började arbeta för ett övertagande redan efter första kontakten, vågade vi inte gå ut och sälja biljetter förrän allt var på plats, säger Kirsten Rønn Madsen.
– Det kortade vår smekmånad, och gjorde att vi fick små förutsättningar att sälja exempelvis biljettpaket till föreningar och företag.
Trots den sena starten hoppas hon att kunna skeppa 15 000 resenärer från Danmark till Ven under sommarmånaderna. I maj och september blir det några avgångar i veckan, däremellan dagliga avgångar.
Några planer på att inrätta en färjelinje till och från Sverige, och därmed ta upp konkurrensen med Ventrafiken, finns inte.
– Vi seglar bara till Sverige ifall någon chartrar skeppet, annars har vi inga planer på det.
Färjelinjen tros komma att sysselsätta ett tiotal personer över sommarmånaderna, tjänsterna kommer delvis att täckas av Spar Shippings befintliga personal som bland annat trafikerar linjen Köpenhamn–Flakfortet.

Ventrafiken

Försäljningen av M/S Jeppe genomfördes för att renodla Ventrafikens verksamhet till att omfatta transport av öbor till och från Ven.
Under det kommunalägda företagets förra ledning satsades det mycket på att öka intäkter från turismen, något öbor ansåg gick ut över bolagets kommunala ansvar. Det senaste året har såväl vd som styrelse bytts ut av politikerna.
Förutom M/S Jeppe har Ventrafiken också flaggat för en försäljning av M/S Norreborg. I det fallet avser man att ombesörja försäljningen via en skeppsmäklare.
Gå till toppen