Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bjäreborna kräver bättre busstrafik

Kollektivtrafiken på Bjärehalvön är undermålig och kommer att bli ännu sämre. Det befarar 1 708 personer som satt sina underskrifter på namninsamlingen för bättre kollektivtrafik.

Ingela Bernhold samlar in och summerar listor från Lågprisladan i Boarp.Bild: Patrik Pettersson
De senaste två månaderna har det pågått en intensiv namninsamling bland kommuninvånarna. Först bara på nätet. Sedan även i pappersform.
Syftet med namninsamlingen är att visa på det missnöje som finns med kollektivtrafiken på Bjärehalvön.
Nu har den nätbaserade delen av insamlingen fått ihop 193 underskrifter och pappersinsamlingen hela 1 515 namn.
Maria Hallring är den som startade nätinsamlingen, då som partipolitiskt obunden. Under tiden som insamlingen pågått har hon rekryterats till Miljöpartiet och befinner sig nu på andraplats på deras valsedel.
Hon menar att hela upplägget med tågstationer och bussar efter tunnelinvigningen i december 2015 kommer att bli värre än någon anat.
– Det här är ett stort problem även på andra håll – när man börjar köra tåg drar man in bussar. När man drar in bussar får folk längre restid och tvingas ta bilen. Det är nästan så att man vill slippa tågen när man inser att det här blir konsekvensen, säger Maria Hallring.
Hon säger att även kommunledningen verkar ha insett det, eftersom kommunalrådet Kerstin Gustafsson (M) nu för en påverkanskampanj gentemot Skånetrafiken för att få bättre busstrafik än den som regionen har planerat.
Maria Hallring menar att beslutsfattarna måste lyfta frågan på nytt och fråga sig om det blir bättre eller sämre med tågtrafik till Förslöv.
– Man måste fråga sig om vi kommer att uppnå syftet med kollektivtrafiken med den plan som nu ligger. Jag vill inte att det ska bli sämre än det är nu. Hela kommunens tillväxt står på spel, för om man vill växa i andra orter än Båstad måste orterna vara attraktiva för barnfamiljer och då måste det gå att ta sig till skola, gymnasium och jobb.
Efter att Maria Hallring startade nätinsamlingen hörde Ingela Bernhold av sig. Hon är före detta lärare och engagerad i flera föreningar i kommunen. Hon har åkt runt på halvön för att lägga ut och samla in namnlistor, som alltså har gett 1 708 underskrifter.
– Jag använder bussen mycket själv och vet många pensionärer som inte har något annat val än att åka. Jag har bott i kommunen sedan 1966 och tycker inte att politikerna i Båstad alltid vet vad konsekvenserna blir av deras beslut, säger hon.
Hon menar att busstrafiken är dålig redan i dag, främst på sydsidan av halvön, och att den planerade nerläggningen av 506:an får stora negativa följder för många.
I veckan skickade hon brev till kommunen, Skånetrafiken och Trafikverket om insamlingen. På måndag, vid politikerutfrågningen om Grevies framtid (i Grevieparken klockan 18.30), kommer hon att överlämna namninsamlingen till kommunen.
– Det har blivit många mil för att lägga ut och samla in listorna, men det får det vara värt, säger hon.
Kerstin Gustafsson (M), kommunstyrelsens ordförande, säger att namninsamlingen ska skickas vidare till Region Skåne och Skånetrafiken som ett komplement till det påverkansarbete som redan pågår.
Kommunen, Region Skåne och Skånetrafiken har tillsatt en arbetsgrupp som ska titta närmare på hur den framtida kollektivtrafiken på Bjärehalvön ska se ut.
– De har påbörjat det arbetet denna vecka. Sedan ska de rapportera till politiken, säger Kerstin Gustafsson.
Gå till toppen