Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Här tränar blivande hackare

För första gången ordnar Landskrona stad Hackerklubben där barn som går i årskurs 1 till 6 får lära sig att programmera. Målet är att kunna skapa egna spel.

I filmsalen på museet i Landskrona har tolv barn samlats med sina datorer och föräldrar. Under två eftermiddagar ska de få lära sig att programmera för att så småningom kunna göra ett eget datorspel. Bakom projektet står Kulturstöd unga.
– Vi tror att media och kultur har gått in i varandra. Det finns inbyggda filmer i spel och datoranimerade filmer, säger Murat Saglamoglu, utvecklare på Kulturstöd Unga.
Han berättar att han tror att kunskap om programmering behövs för att vara i det samhälle vi lever i.
– Barn är ofta väldigt duktiga på att använda teknik, men de vet inte varför eller hur den fungerar.
Franca Bom Fritz, 11, berättar att de har fått göra olika övningar på sina datorer.
– Innan spelade vi ett spel där vi skulle klicka och lägga till brickor.
Brickorna är instruktioner som får figurer att röra sig över skärmen. Hackerklubben använder ett program som heter Scratch som är skapat för att lära ut programmering till barn. Den stora skärmen i rummet visar en tecknad fotboll, en pojke och en katt. Bredvid dem syns de färgglada textblocken som barnen använder för att styra figurerna.
David Olsson, 8, försöker få en pojke att gå framåt på skärmen. När kursen är klar hoppas han kunna göra pusselspel.
– Jag tror att det är enklast, säger han.
Emanuel Myrhede är programmerare. Tillsammans med Fredrik Sandberg, som går El- och energiprogrammet på Allvar Gullstrandsgymnasiet, håller han i kursdagarna. Hittills tycker han att det har gått över förväntan.
– Det är jätteroligt att se hur de tar sig an grejer, deras energi och nyfikenhet.
Själv har han hållit på med programmering sedan han var elva år. Han säger att det bästa med datorprogrammering är att det är så kreativt.
– Du kan skapa i oändlighet utan stora resurser, det finns inga begränsningar.

Fakta Hackerklubben

På Hackerklubben lär sig barn att koda och programmera på datorer.
Programmet som används heter Scratch och har tagits fram av Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Barnen kan använda programmet hemifrån och träna.
Det är första gången Hackerklubben organiseras i Landskrona, men liknande projekt finns i Malmö.
Över 40 barn anmälde sitt intresse. Kulturstöd Unga hoppas kunna arrangera fler tillfällen.
Gå till toppen