Helsingborg

"Det är bara att gratulera Helsingborg"

För många unga spelarna är Eskilscupen sommarlovets höjdpunkt. Men vad betyder cupen för Helsingborgs stad? Vi har pratat med näringslivet och en varumärkesexpert.

En utmaning att träna inför, en lägerupplevelse och en chans att träffa nya kompisar. Unga fotbollsspelare ser fram emot Eskilscupen hela året och många föräldrar har gjort det till en tradition att åka till Helsingborg för att heja fram sina barn.
Men arrangören Eskilsminne IF har fler ambitioner än att deltagarna ska vara nöjda. Cupen ska vara "ett arrangemang som berör invånare och näringsidkare i staden. Ett arrangemang som verkligen hjälper till att sätta Helsingborg på kartan".
– Vi vill bidra till att skapa en positiv stämning i stan. Om vi lyckas? Det finns säkert en del som irriterar sig på att det inte finns några parkeringsplatser i centrum den här helgen. Men jag vet att många som inte är fotbollsintresserade cyklar förbi matcherna för att uppleva de unga spelarnas glädje, säger Lars-Ingvar Pettersson, cupgeneral.
Klubben framhåller också att näringsidkarna gynnas av cupen som lockar mycket folk till stan. Och det verkar stämma. När vi ringer till sex hotell och vandrarhem är samtliga fullbokade sedan länge.
– På söndagen när cupen är slut brukar de passa på att reservera till nästa år, säger Johanna Dahlgren på Scandic nord, som har både lag och anhöriga bland sina gäster.
– Det är den helg som är störst på hela året, säger Göran Mårtensson som driver Helsingborgs vandrarhem centrum.
I likhet med flera andra boenden höjer vandrarhemmet priserna rejält under Eskilscupen.
Känns inte det girigt?
– Nej. Under vinterhalvåret har vi många tomma rum. Det här är vårt sätt att få ihop det.
Restauranger och butiker i city ger också en positiv bild (se enkät). Eskilscupen märks både i stadsbilden och i antalet kunder.
För Helsingborgs stad är förhoppningen att arrangemang som Eskilscupen inte bara ska ge avtryck i turisminkomsterna utan också ska kunna locka folk att flytta hit.
– I samband med cupen märker besökare att Helsingborg har bra kommunikationer och erbjuder något för alla åldrar. Kanske kan vi få de äldre spelarna att flytta hit för att plugga om några år, säger Matilda Andersson på kommunens evenemangsenhet.
Hon hävdar att Eskilscupens marknadsföringsvärde överskrider en annonskampanjs flera gånger om. Och då ska man vara medveten om att en annonskampanj kan kosta flera hundra tusen kronor att genomföra.
– Men jag kan inte sätta en prislapp på Eskilscupen. Det är jättesvårt.
Precis som andra kommuner har Helsingborg på senare år börjat använda mer varumärkestänk. Det gäller att få folk att förknippa staden med vissa värden. I det sammanhanget tror Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare till Stockholmsbaserade kommunikationsbyrån Passion Lab, att Eskilscupen är guld värd.
– Det är bara att gratulera Helsingborg. Särskilt för att arrangemanget är återkommande och blir en tradition för de unga spelarna och deras anhöriga, säger Niklas Olovzon.
Arrangemanget lockar en attraktiv målgrupp – barnfamiljer – men är också värdefullt just eftersom det handlar om unga och idrott.
– Ungdomsidrott associeras med positiva värden som sundhet, framtid och kamratskap. Men det är viktigt att man fortsätter att aktivt ladda det budskapet. Kommunen och andra aktörer kan ta tillfället i akt att ordna kringarrangemang där man pratar om allt från fairplay till miljö och hållbarhet, säger han.
Niklas Olovzon tror att cupen kan generera betydligt fler och långsiktiga vinster än de som uppstår när cupbesökarna går på restaurang och shoppar. För chansen är stor att spelarna kommer fortsätta att förknippa med Helsingborg med något bra även som vuxna, och kanske kommer de vilja flytta hit.
– Barndomsbilder från cuper och läger sätter otroligt starka och positiva spår – förutsatt att det nu var en positiv upplevelse, säger han.

Eskilscupens historia

1968: Eskilsminne IF firar sitt 40-årsjubileum med en cup där 28 pojklag i två ålderslag möts.
1979: Cupen har för första gången över 100 deltagande lag.
1980: Flicklag får vara med
Mitten av 1980-talet: ett flicklag från USA deltar
1990-talet: Massvis av ungdomscuper etablerar sig runt om i landet. För att hävda sig i konkurrensen bestämmer Eskilsminne IF att cupen ska bli en övernattningscup. Man ska spela på planer i hela Helsingborg och bli en angelägenhet för hela stan.
1998: Vädret krånglar till det. Flera planer blir så blöta att de inte går att spela på. På 24 timmar byggs 13 nya fotbollsplaner upp och turneringen räddas.
2002: Över 200 deltagande lag
2007: Nästan 600 deltagande lag. Samma år flyttas finalmatcherna till Olympiafältet, tidigare har de spelats på Harlyckan.
2009: 636 lag deltar och supgeneralen Tommy Billquist slår fast i HD att nu kan cupen inte bli större – man kan inte ta emot fler
2010: Cupen växer i alla fall – nu har den 733 deltagande lag
2011: Cupen är lika stor som året innan och satsningen med fotbollsplaner i city genomförs med stora ekonomiska förluster som följd.
2012: Antalet lag minskar något, till 672
2013: Antalet lag minskar ytterligare, till 631
Källor: Eskilsbladet nr 4-2007 och HD:s arkiv

Eskilscupen 2014 i siffror

Antal lag i år: 697

Antal spelare: 11849

Antal matcher: 2068

Deltagande nationer: Sverige, Danmark, Norge och Tyskland

Antal planer: 70

Idrottsplatser det spelas på: Allerums IP, Bårslövs IP, Elinebergsplatån, Filborna IP, Gantofta IP, Harlyckans IP, Hedens IP, Högastensplan, Laröds IP, Maria Park, Norrvalla IP, Olympiafältet, Påarps IP, Rydebäcks IP, Råå IP, Tofta IP, Västergårds IP, Ättekulla IP, Örby IP.

Gå till toppen