Hälsa & Motion

Personlig yoga i ropet

Att göra solhälsningen i grupp är passé. För att optimera hälsan bör yogan individanpassas. Det menar ayurvedagurun Janesh Vaidya som är aktuell med en ny bok i ämnet.

– Fysiskt krävande yoga är inte hälsosamt för alla, en del mår bättre av lugnare varianter, säger han.
Att yoga har blivit stort i västvärlden på senare år har nog undgått få. Yoga är en träningsform som inte bara inbitna så kallade yogis utövar på särskilda yogastudior, även gymmen erbjuder varianter av yoga och många idrottsstjärnor vittnar om hur yogan fått dem på fötter igen.
Och runt om i världen, inte minst i Sverige, går en indisk yogi – den storsäljande författaren och ayurvedapraktikern Janesh Vaidya – hem i stugorna. Just nu är han aktuell med boken Yoga är min terapi. I den vill han tillsammans med vännen och yogaterapeuten, Malin Barrling, visa oss hur viktigt det är att anpassa yogan efter den kropp- och sinnestyp man har. Tankarna bygger på den mångtusenåriga indiska läkekonsten ayurveda, där yogan är en av hörnstenarna.
– Det är ett stort misstag att låta alla i en grupp utöva samma slags yoga, som man så ofta ser i väst. I Indien, enligt traditionen, går yogaläraren runt bland eleverna och ger olika program till varje individ beroende på vilken kropps- och sinneskonstitution och eventuella obalanser i kroppen man har.
Det här säger han när vi möts en solig dag på ett kafé i Stockholm, när han än en gång är i det land som han har förälskat sig i "på grund av det rena vattnet och luften, de snälla människorna, jämställdheten och det lugna politiskt klimatet". Under sina många Sverigebesök har han dock slagits av att vi svenskar trots "all denna rikedom" har så stora problem med vår mentala hälsa.
– Om man skulle ta det lite försiktigare med att medicinera bort problem och i stället börja förebygga, genom individanpassad mat och yoga, skulle man på naturlig väg läka kropp och sinne. Det här hjälper till att förebygga obalanser, som kan ge allt från depression till hjärtproblem, säger han.
Enligt ayurveda utgörs kroppens celler av tre element. Luft (vata), eld (pitta) och jord (kapha). Redan vid befruktningstillfället bestäms vilket element som kommer att påverka ens fysik och personlighet. Vi är alla en blandning av de tre elementen, men ett av dem är alltid dominerande. Och för att bli vårt hälsosammaste jag ska elementen vara i balans. En person med mycket eld, det vill säga någon med mycket energi och målmedvetenhet, ska till exempel undvika starkt kryddad mat som stärker det eldiga elementen och för fysiskt krävande yogarörelser som gör att man kommer upp i varv. Annars blir eldelementen för påtagliga och man hamnar i obalans – vilket på sikt kan skapa sjukdom.
– En person som däremot domineras av jordelement, som är lugn och lite slö, kan med fördel äta kryddstark mat och träna fysiskt krävande yoga, menar han.
Ayurvedan har fått kritik för att vara ovetenskaplig. Men trots detta är många nyfikna på Janesh Vaidya och hans lära. Förmodligen för att det holistiska synsättet, det vill säga strävan efter såväl fysisk, psykisk som andlig utveckling, ligger i tiden i ett samhälle där stress och snabbbmat ofta är huvudingredienser. Själv tror Janesh Vaidya att hans popularitet beror på att han talar från hjärtat:
– Om jag älskar dig kommer du inte att kunna motstå mig. Jag älskar er svenskar och ni älskar mig tillbaka. TT

Janesh Vaidya

Ålder: "Mycket äldre än du tror."
Bor: I Kerala i Indien.
Gör: Är ayurvedapraktiker (hans förfäder har ägnat sig åt den här indiska läkekonsten så länge någon kan minnas), författare, reser världen runt och föreläser och ger workshops, tillbringar mycket tid i Sverige. Coachar många svenska artister och Hollywoodstjärnor.
Tidigare böcker: "I det sista regnet", "Ayurveda" för ditt sinne och "Maten är din medicin".
Aktuell med boken: "Yoga är min terapi".

Hitta din kroppstyp

Vata (luft)

Typiska drag: Smal kroppsbyggnad, oregelbunden hunger, tunt hår, oorganiserad, pratsam, glömsk, tänker, arbetar och rör sig snabbt.

Vata i obalans: Kan bli extra svävande och tappa fokus, blir orolig i sinnet, drabbas av viktnedgång, frusenhet, sömnproblem, förstoppning, högt blodtryck, få problem med fortplantnings- och nervsystemet.

Vatayoga: Långsamma rörelser åt det meditativa hållet, endast en lätt ansträngningsnivå eftersom vata behöver stabiliseras och komma ned på jorden.

Pitta (eld)

Typiska drag: Medelstor kroppsbyggnad, mjukt fint hår, hoppar ogärna över måltider, ledartyp, skarpt intellekt, känslig, målmedveten.

Pitta i obalans: Har en tendens att bli dominant, krävande, otålig, ilsken och drabbas av problem med matsmältningen och inflammationer.

Pittayoga: Rörelser i medeltempo. Maximal ansträngning undviks för att dämpa och lugna pittas eldiga karaktär.

Kapha (vatten)

Typiska drag: Kraftig och stark benstomme, långsam matsmältning, tjockt hår. Bra lyssnare, trygg, avslappnad, tålmodig och omtänksam.

Kapha i obalans: Tenderar att bli slö, överviktig, håglös, samt kan få problem med andningssystemet och blodomloppet.

Kaphayoga: Utförs i ett snabbare tempo och är fysiskt utmanande, som solhälsningar. Yogan ska ge energi för att balansera upp kaphas lite lugnare personlighet.

Källa: "Yoga är min terapi" (Norstedts förlag)

Gå till toppen