Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mer än var tredje Öresundståg försenat

Soliga sommardagar och åska har lett till inställda och försenade tåg. "Vi är inte nöjda med det här", säger Magnus Andersson, chef för Skånetrafikens affärsområde tåg.

Signalfel och solkurvor på både den svenska och danska sidan har gjort att punktligheten för tågen under juli har varit låg.
– För Pågatågen ligger den på 75 procent, för Öresundstågen ligger det på 64 procent, säger Magnus Andersson.
Det är långt under Skånetrafikens mål om en punktlighet på 90 procent. Försenade tåg och andra problem på spåren leder sedan till inställda avgångar och tåg som inte fortsätter hela vägen till ändhållplatsen.
– När det blir störningar har vi som policy att reducera trafiken för att det inte ska bli värre.
Magnus Andersson säger att de har möten med Trafikverket varje vecka.
– Vi utgår från att de jobbar med att till exempel åsksäkra systemet.
Han berättar att även underhållsarbete längs rälsen kan leda till förseningar, men att arbetet behövs eftersom järnvägen både är hårt belastad och sliten. Ett annat problem är människor som uppehåller sig vid spåren.
– Det bidrar också till trafikstörningar.
Jan Henriksson är enhetschef på Trafikverket. Han bekräftar att personer i spårområdet orsakar stora förseningar och förklarar att Trafikverket arbetar med att sätta upp staket för att hindra obehöriga att ta sig ner på spåren.
– I Helsingborg sätter vi upp stängsel längs hela spårområdet.
Han säger att det är svårare att åsksäkra signalstationerna eftersom de har ett åskskydd som måste återställas manuellt.
– Det betyder att signalstationen klarar en blixt, men inte två. Vi håller på att titta på lösningar som inte kräver manuell återställning.
Han berättar att Trafikverket också funderar på att skapa en sommarberedskap liknande den de sedan flera år har för vintern.
– Om det varnas för snöstorm så ställer vi in tåg, men vi har inga planer för hur vi ska göra med åskvarningar. Vi vill inte ställa in tåg i onödan, säger Jan Henriksson.
Magnus Andersson säger att han hoppas att punktligheten ska bli bättre framöver. Han rekommenderar att pendlare och resenärer håller sig uppdaterade med hjälp av Skånetrafikens reseplanerare eller Trafikverkets hemsida.

Fakta Försenade tåg

Skånetrafiken mäter punktlighet som tåg som kommer i tid eller mindre än två minuter efter tidtabellen.
Gå till toppen