Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Arkitekt med betongkänsla

Förvandlingen av den gamla logen på Ven är total – på insidan. Öppen planlösning, med öppna sovloft där utsikten genom huset inte lämnar mycket till det enskilt privata. Gråskimrande kalkbruk bryts av med starka färgklickar i turkos.
Petra Gipp är framgångsrik arkitekt med flera priser på sin meritlista. Tillika är hon företagsledare med sex anställda i det stockholmbaserade arkitektkontor, som bär hennes namn.
Hemmet ligger i Stockholm. Fritidshuset finns på Ven. Dialekten i den i övrigt välvårdade diktionen skvallrar om skånsk uppväxt.
Från Stockholm, via ett par år i London, landade föräldrarna i Ängelholm och drev där under många år både hotell och motell. Men hotellivet är inget Petra Gipp längtar tillbaka till.
– Aldrig i livet! Alltid tidiga mornar och sena kvällar!
På ett högt skåp i huset på Ven står en tavla som avbildar inloppet till Stralsund. Farfar var konstnären bakom oljemålningen.
Petra Gipps pappa flydde från gamla Östtyskland.
– Tänk, han kom som flykting till Citadellet här i Landskrona!
Ryskt blod har hon från mormor, liksom lite konstnärligt påbrå också från mormors släkt.
Inför gymnasiet flyttade Petra Gipp upp till Stockholm, till mormor och morfar.
Via foto på Nordens Fotoskola, måleri på konstskola blev det arkitektutbildning på Konstakademin i Köpenhamn.
– Arkitektur är en konstform som innefattar och förhåller sig till allting i samhället. Till exempel olika jord- och bergarter som det måste tas hänsyn till, liksom när det gäller olika trosinriktningar för att rätt kunna utforma begravningsplatser.
Klar arkitekt 1999 köpte hon och dåvarande mannen Pelle Ossler den gamla logen mitt uppe på Ven.
Pelle Ossler, musiker, och utbildad i finsnickeri, tog hand om träet i inredningen, medan Petra Gipp murade och putsade.
– Det tog två somrar att mura, och hantverket hade jag lärt av en dansk murare.
– Jag arbetar med naturmaterial, tegel och kalkbruk, betong och trä.
Betong är en bärande del i Petra Gipps prisbelönta verk.
Just nu pågår ett stort projekt för Lindéngruppens huvudkontor i Höganäs. Vid Gruvtorget byggs den gamla Bruksgården till för att hysa Beckers konstsamlingar med nutidskonst.
Projektet, som beräknas vara klart nästa höst, 2015, innebär att det nya ska inlemmas i den kulturhistoriskt värdefulla miljön.
– Det blir en parafras på den gamla skånelängan, byggd av tegel och betong.
Uppdraget fick hon efter att ha ansvarat för en total ombyggnad av Färgfabriken Konsthall i Stockholm, ägare: Lindéngruppen.
Som en av fyra arkitektkontor är Petra Gipp, jämte de namnkunniga Wingårdhs och Whites, inbjuden till arkitekttävling av Malmö stad för att gestalta ett nytt marinpedagogiskt centrum på Ribersborgsstranden.
Många prestigeladdade arkitektprojekt, med andra ord.
Finns det drömprojekt att sätta tänderna i på Ven eller i Landskrona?
– Ja, faktiskt! På Ven vill jag gärna uppföra ett kallbad för allmänheten med en robust bastu på stranden där Möllebäcken rinner ut mot sydväst, nedanför där Tycho Brahe hade sin mölla. Det finns rester där av en träbastu. En ny gedigen bastu, gärna av Ventegel, som kan stå emot stormarna. Och en fast pir ut i vattnet för dopp.
Och Landskrona?
– En kollega visade nyligen: "Har du sett vad som finns i Landskrona! En industribyggnad ritad av Klas Anselm!" Samme arkitekt som ritat Konsthallen i Malmö.
– Den byggnaden – gamla Landsverk – skulle jag vilja omvandla till ett slags "allhus", där det kunde finnas temporära utställningar av olika slag, men också till exempel smidesverkstad och lokaler för småbyggare. Jag tycker om blandningen att arbeta med olika typer av byggnader och program.

Fakta Petra Gipp

Född: Januari 1967 i Stockholm.
Familj: Dottern Sole, 17, över sommaren knäckebrödsbagare hos farmor Brita Ossler på Hvens Durumbageri, sonen Mons, snart 16, brödförsäljare hos farmor Brita över sommaren. Dvärgtaxen Svea, "en feministisk variant", enligt matte, med ironisk hänvisning till det pigga och alls icke ilskna men dock ihärdiga skällandet på envar besökare.
Arkitekturpriser i urval: "Skogvaktarstugan", Arkitekturens debutantpris 2007; "Refugium" på Kivik Art Center, Skånes Arkitekturpris 2012; Sveriges Betongarkitekt 2012.
Styrka som arkitekt: "Jag har hört från andra att jag är egensinnig, jag vågar göra det jag tror på. Och så är jag noga med proportionerna."
Gå till toppen