Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kritik efter hantering av undernärd kvinna

En undernärd kvinna fick inte den hjälp hon behövde eftersom inblandade myndigheter inte kommunicerade tillräckligt bra. Socialtjänsten i Båstad är en av de parter som nu får kritik av IVO.

Enligt anmälaren var den unga kvinnan kraftigt undernärd när hon sökte kontakt med den psykiatriska öppenvårdsmottagningen. Trots att hon behövde stöd och psykiatrisk behandling, fick hon inte det i tillräcklig utsträckning. Det försämrade hennes psykiska mående.
Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kritik mot de inblandade myndigheterna – Båstads kommuns socialtjänst och den inblandade öppenvårdsavdelningen.
I juli 2013 blev ett samordningsmöte uppskjutet då patientens personliga ombud inte kunde närvara. Den psykiatriska öppenvården försökte i samband med det få kontakt med kommunen via telefon, men någon kontakt lyckades man aldrig upprätta.
Vid ett samordningsmöte i oktober valde kvinnan att avsluta kontakten med den psykiatriska öppenvården.
Både verksamhetschefen och chefsöverläkaren konstaterar i sitt svar till IVO att kontakten mellan läkare och kvinnans personliga ombud kunde ha varit bättre, liksom kontakten med socialtjänsten.
Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska en person som är i behov av hjälp från både socialtjänsten och sjukvården få en individuell plan om hon samtycker. Syftet är att öka chanserna att tillgodose hennes behov. Arbetet med att ta fram en sådan plan ska påbörjas utan dröjsmål, men i aktuellt fall upprättades aldrig någon.
Enligt IVO kunde en individuell plan ha gjort att kvinnan undvikit en förvärring av sin situation.
IVO vidtar ingen ytterligare åtgärd utan avslutar ärendet genom att rikta kritik mot myndigheternas bristande kommunikation.
Gå till toppen