Hälsa & Motion

Höstens trendigaste träning

Snabba intervaller, tunga gympass och träning utomhus. Det är några av höstens största träningstrender.

För inte så många år sedan var utgångspunkten när man pratade träningstrender gymmet eller gruppträningssalen. 2014 ser bilden annorlunda ut. Träningsintresset har nått ut till en bred grupp människor långt utanför gymanläggningarna, och i dag finns lättillgänglig träning för alla smaker.
American College of Sports Medicine, ACSM, sammanställer årligen träningstrenderna i världen, baserat på intervjuer med nära 4 000 yrkesverksamma inom träningsbranschen. I regel stämmer trenderna väl överens med de svenska. I år står högintensiv intervallträning, HIT, det vill säga korta pass då man tar i allt vad man har, högst på listan.
Enligt Christina Sivertsson, som är utvecklingsledare på The Academy, ett utbildningsföretag inom träning och hälsa, är HIT en av de största träningstrenderna även i Sverige:
– Högintensiv intervallträning sätter i gång positiva processer i kroppen; man bygger upp både konditionen och styrkan. Det är snabb och tidseffektiv träning, säger hon.
Att träningen ska passa människor med hektiska scheman visar även den näst största trenden på ACSM:s lista, nämligen träning med den egna kroppsvikten. Även här följer vi efter i Sverige, menar Christina Sivertsson. Klassiska övningar som armhävningar, burpees, rygglyft och crunches kräver varken att man tar sig till och från ett gym eller skaffar dyr utrustning – och utförs såväl hemma på vardagsrumsgolvet som på hotellrummet.
– Det här sättet att träna är en del av trenden att man vill leva naturligt, med allt från att äta naturliga råvaror till att träna med endast kroppen som redskap och utveckla sin rörelseförmåga.
En annan närbesläktad trend är att träna utomhus, då man får ljus, luft och en naturupplevelse på en och samma gång. Och numera räcker det inte med att springa i eljusspåret:
– Många provar just nu traillöpning, det vill säga löpning i terräng i fjällen, i skogen eller på leder runt om i landet.
I utomhustrenden ingår dessutom framväxten av utomhusgym i trä eller stål, som blir allt mer välbesökta. Det är inte ovanligt att ge sig ut och springa en stund och träna på utegymmet i anslutning till detta.
– Även fler och fler personliga tränare väljer att träna sina klienter i utomhusgym.
Personlig träning är för övrigt en trend som ligger högt på trendlistan. Många väljer att lägga pengar på extra erfarna personliga tränare som kan hjälpa dem att uppnå ett särskilt mål. Som att bli stark för att klara Vasaloppet eller ett maraton. Det är också vanligt att anlita personliga tränare med målet att må bättre:
– I dag går trenden mot att man tränar för hälsans skull mer än för ytan, man vill känna sig stark, säger Christian Sivertsson.
Allt fler satsar också på tung styrketräning, då senare års forskning talar för att det är det mest effektiva sättet att skjuta upp åldrandet.
– Det här budskapet håller på att nå allmänheten, man ser det inte minst bland många äldre människor som har börjat träna styrka på gymmen.
Annat som växer är holistisk träning, det vill säga träning med både fysiskt och mentalt fokus, till exempel yoga.
– En del kanske skulle kalla det en motreaktion till många stentuffa träningsformer. Jag ser det snarare som ett komplement. Förhoppningsvis kommer fler och fler att variera sin träning i framtiden. Allt pekar på att man behöver blanda intensiv konditionsträning med tuff styrketräning och det holistiska för att få en riktigt frisk, stark och välmående kropp.

Träna enligt de senaste trenderna

Det finns appar att ladda ned med särskilda program på till exempel sju minuter. Tabata är också populärt, då man varvar 20 sekunder högintensivt arbete med tio sekunders vila i totalt fyra minuter. På gymmen finns halvtimmeslånga klasser, som Grit plyo, Grit cardio och Grit strength. Cirkelträning är ofta en typ av högintensiv intervallträning, liksom crossfit och cagetraining.
Spring rätt ut i skogen eller upp på fjällen, så kallad traillöpning. Eller varför inte ge dig ut på mountainbike i terräng? Många gym ordnar också gruppträningspass ute i naturen då man välter stockar och stenar och gör armhävningar på parkbänkar. Det finns även gott om välbesökta utegym.
Det är aldrig för sent att börja, i dag tränar många äldre styrketräning med fina resultat. På vilket sätt du tränar är inte så viktigt, du kan träna med maskiner, med egen kroppsvikt, eller i grupp. Det viktiga är att du tröttar ut muskeln maximalt. Exempel på styrketräning i grupp är body pump, functional moves och shape.
En hel del personliga tränare använder sig i dag av principen att kroppen är en kedja, där alla leder och muskler hänger ihop. Det finns även holistiska gruppträningspass som soma move. Yoga är också ett slags holistisk träning. (TT)
Gå till toppen