Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En helig ko

Sverige är ett av de länder i världen som har störst mjölkkonsumtion. I mellanmjölkens land är att inte dricka mjölk som att tacka nej till ett glas vin på personalfesten. Frågorna om varför tar aldrig slut, och inte kan en skylla på att en är gravid heller.
Skånemejerier i Malmö, arkivbild från 2009.Bild: Roland Bengtsson Arkivfoto:
Mjölken är vår heliga ko. En del av vår svenska moderna historia, där ett glas mjölk om dagen i skolbespisningen varit en symbol för folkhemsbygget, där lågstadieelever fått skrifter som "Säg mu till livet" upptryckta i ansiktet och uttrycket "lattepappa" blivit ett positivt epitet för jämställda ansvarsfulla fäder.
Föreningen Mjölkpropagandan (ja, den hette så på riktigt) hade på trettiotalet en slogan "Du negerpojke, behåll ditt kaffe! Och du svenska flicka, drick du den goda mjölken!" som också berättar om mjölkens symbolvärde.
Det är därför föga förvånande att mejeriindustrins branschorganisation Svensk mjölk – där Mjölkpropagandans efterföljare Mjölkfrämjandet ingår – nu stämmer Oatly, som saluför mejeriersättningsprodukter baserade på havre. Motiveringen är att företaget i sin reklam använder uttryck som "It's like milk but made for humans", alltså "som mjölk fast gjort för människor".
Svensk mjölk menar att det finns en risk att konsumenter blir vilseledda att tro att mjölk är dåligt eller skadligt för människan. Däremot är det få som anklagar Livsmedelsverket för vilseledning, eller mjölklobby, när de rekommenderar att vi ska dricka 0,5 liter mjölk om dagen när det finns oändligt många födoämnen som innehåller samma näring som just komjölk.
Och det är inte bara mjölken från kon som är helig. Svenskarna är inte bara ett av de folk som dricker mest komjölk, tillsammans med norrmännen är vi det folk som ammar mest. Förra året ville vår regeringen förbjuda reklam för mjölkersättning, trots att det finns forskning som visar att bröstmjölk inte stärker barnets immunförsvar, utan tvärtom ökar risken för allergier och glutenintolerans.
Svensk Mjölks stämning av Oatly kan ses som en spegling av mjölkens roll som kulturbärare. Stämningen kan också se som mjölklobbyns sista dödsryckning och nostalgi över att folkhemmets tid slutligen är förbi.
Gå till toppen