Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Betygen har fortsatt stiga

De nya betygskriterierna skulle få bukt med betygsinflationen. Ändå fortsätter niondeklassarnas meritvärde att stiga, skriver Svenska Dagbladet. Enligt forskaren Jonas Vlachos på Stockholms universitet kan det antingen bero på att eleverna blivit bättre eller på att lärarna inte följer reglerna.

Bild: Fredrik Sandberg / TT TT
Tidningen har granskat meritvärdena i årskurs nio från 1998 till vårterminen 2014, och de har stigit sedan den nya betygsskalan infördes höstterminen 2011.
Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund, medger att det är osannolikt att kunskapslyftet skulle ha gått så fort.
— Det är bara spekulationer vi kan ha. Vi behöver en bättre utvärdering och få koll på det så fort som möjligt.
Bo Jansson säger att det generellt är alldeles för många lärare som vittnar om press från rektorer att sätta högre betyg — samtidigt som tiden för varje elev inte räcker till.
— Vi har haft fyra nya betygssystem på fyra decennier. Lärarnas tid har varit intecknad i att hela tiden implementera nya reformer, säger Eva-Lis Sirén, ordförande på Lärarförbundet.
Eva-Lis Sirén lägger inte alltför stor vikt vid det nya betygssystemet. Problemet är snarare lärarnas förutsättningar och att man hela tiden byter system.
— Lärarna har en kvart före och efter lektionerna i dag. Vill man bygga kvalitet i ett betygssystem — oavsett hur det ser ut — så behövs mer stöd till lärarna. De olika systemen har haft helt olika kriterier och lärarnas kunskap om dem har varje gång behövt byggas upp på nytt. Man har underskattat lärarnas förutsättningar.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är inte förvånad över resultatet.
— Det här är tyvärr det resultat man får när det har varit viktigare med snabba rubriker om nya betygssystem än att faktiskt se till att betygssystemet är förankrat bland alla dem som ska göra de svåra bedömningarna, säger han till TT.
Fridolin säger att det blir betygsinflation när en lärare inte får en ordentlig fortbildning när ett nytt system införs.
— Lärarna har inte fått möjlighet att diskutera igenom och få tydliga bedömningsunderlag för vad som ska krävas.
Regeringen ska genomföra en utvärdering av den nya betygsskalan.
— Där hoppas vi kunna få svar på hur man ska agera och vad man ska kunna förvänta sig för att undvika betygsinflation.
Den förre utbildningsministern, FP-ledaren Jan Björklund, säger att det är för tidigt att säga varför niondeklassarnas meritvärden stiger.
— Det är fullt tänkbart att resultatutvecklingen har vänt uppåt för att eleverna lärt sig mer och det är därför betygen går upp, säger han till TT.
Gå till toppen