Helsingborg

Uppdrag att rädda jorden

Onda krafter har skickat en asteroid mot Jorden, och endast barnen kan komma till räddning – för de har ju läst om rymden. Maria Parkskolan satsar på äventyrspedagogik för att krydda undervisningen och höja resultaten.

Barnen rycker till när den tunga järndörren slår igen med en smäll. Någonstans i de vindlande kulvertarna under Sakta Marias gamla mentalsjukhus finns en väska gömd. Barnen måste hitta den för att kunna hindra en galen vetenskapsman att förgöra jorden.
– Sssssch, smyg nerför trappan och sen till vänster, säger Maria Pettersson.
Hon är förstelärare på Maria Parkskolan och en av två äventyrspedagoger. Ett par veckors pluggande om rymden ska nu krönas med en heldags spännande äventyr som kräver kreativitet, samarbete och mod.
Emelia Björkman Cansund och Clara Sjölander håller varandra i handen och är lite skraja. I ett smutsigt rum innanför källargången hittar de väskan. Och i den ett rep, ett kuvert märkt med en dödskalle och Universumboken – märkligt nog samma som barnen har använt i skolan.
– För att få den hemliga koden måste ni kunna svaret på frågorna. Hur är det, har vi lärt oss något om stjärnorna, frågar Maria Pettersson oroligt.
– Jaaa!
De har hela dagen på sig. Två äldre elever från högstadiet spelar med i äventyret som ondskans utsända, fast utan att skrämmas.
– Vi vill variera våra undervisningsmetoder och prova olika inlärningsstilar. Äventyrspedagogiken kan lyfta fram talanger som inte kommer fram annars. Barn som inte har drivet att samarbeta runt ett bord kan komma loss ute i skogen eller i en sjukhuskulvert som idag, säger Ulrica Gath, biträdande rektor.
Äventyrspedagogerna snickrar själva ihop berättelserna och uppgifterna som barnen ska lösa
– Det är inte meningen att det ska bli en happening, utan en del i skolarbetet. För att klara uppdragen krävs kunskap och det är flera olika ämnen som vävs in, säger Marie Pettersson.
Maria Parkskolan har testat äventyrspedagogiken tidigare i mindre omfattning i de lägre årskurserna, men ska nu prova även i de högre.
Hur vet man om metoden är bra?
– Vi ser att vi fångar upp fler barn som når sina mål. Resultaten har höjts avsevärt, säger Ulrica Gath.

Äventyrspedagogik emotionellt lärande

Pedagogiken bygger på att lära sig genom upplevelser.
Genom att knyta an känslomässigt till ett ämne får hjärnan lättare att lagra kunskaperna.
En berättelse leder till att eleverna får ett uppdrag. Berättelsen skapar förväntningar och motivation att lära sig.
Samarbete och kreativitet behövs för att lösa problemet. Barnen blir själva hjältar när de klarar av uppdraget.
Metoden stärker barnens teoretiska kunskaper och självförtroende.
Gå till toppen