Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

"Ungdomar läser mer än någonsin"

Anna Sandahl, chefredaktör för nya ungdomstidningen Bobo som lanseras i januari av Helsingborgsförlaget Medievänner AB.

Vad är Bobo för något?
– Man kan säga att det är en kaxig uppstickare som vänder sig till både killar och tjejer. En nytänkande poptidning.
Vilka är målgruppen?
– I första hand tonåringar i högstadieåldern. Man kan säga från tolv till sexton. Vi gör ju också tidningen i samarbete med ungdomarna. Vi är en redaktion som består av två frilansredaktörer (Anna Sandahl och Karolina Hjertonsson). Vi samarbetar med frilansskribenter över hela landet. Sen bidrar ungdomarna med krönikor, de väljer teman och de får ställa samman till exempel musiklistor.
Berätta lite om innehållet?
– Vårt huvudfokus kommer att ligga på populärkultur och hur det är att vara ung. Vi har en ambition att förändra medieutbudet. Oftast skildras ungdomar stereotypt och det sprids mycket fördomar och osunda ideal. Vi vill visa att killar och tjejer inte är så olika.
Finns det någon story bakom själva namnet på tidningen?
– Vi funderade ganska mycket på det och kom fram till att vi ville ha nåt som både en kille och en tjej kan heta. Och som samtidigt är kort och snärtigt. I samma veva såg Karolina "Vi är bäst" av Lukas Moodyson och i den filmen finns en tjej som heter Bobo. Vi fastnade för det.
Det påstås att ungdomar i dag inte läser så mycket, vad säger du om det?
– Jag tror att ungdomar läser mer än någonsin. Och att de läser texter som är bra och intressanta. Men man läser också i olika format.
Hur stor upplaga får första numret?
– Första numret trycks i 12 000 exemplar. Men vi är inte bara en papperstidning. Vi ska även ha en stark närvaro på sociala medier. Och den 1 december lanserar vi vår sajt hejbobo.se. Det är en plattform med lite kortare texter, bloggar, vloggar, musik och filmklipp.
Gå till toppen