Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gatuprat i flera skolämnen

I fredags visade eleverna på Strandängsskolan sina gatuförslag för Trafikverket.

Blyertsteckningar, papier-maché-modeller, fotografier, namninsamlingar, film och skådespel. Sätten på vilka man kan visa hur Köpmansgatan borde förbättras är många.
Eleverna i sex klasser på Strandängsskolan har under hösten tagit sig an Trafikverkets uppmaning om att lämna förslag och i fredags var det dags för presentation.
– Jag tror att det är bra för alla att vara med i ett projekt som handlar om verkligheten, säger Ronja Ottosson, elev i 8B.
Eleverna på Strandängsskolan har arbetat med projektet i flera ämnen.
– På bildlektionerna har vi jobbat med olika material. I SO:n har de pratat om riskanalyser och om hur demokratin fungerar, säger Amanda Ingvarsson, bildlärare.
Y-korsningen i centrala Båstad har engagerat många elever, liksom förbättrade cykelvägar. Någon föreslog en gigantisk skyskrapa, medan andra har föreslagit en kompletterande bilväg på den snart nerlagda järnvägen för att ta itu med köerna på sommaren.
– När det inte går att ändra på förutsättningarna precis som man vill får man hitta kompromisser. En by kan till exempel inte ha för många trafikljus, det blir inte särskilt trevligt, säger Ronja Ottosson.
Camilla Karlsson, svenska-, SO- och bildlärare, tycker att arbetssättet är användbart.
– Det har varit en win win-situation att vi har jobbat mot en riktig myndighet. Med sexorna har jag pratat om hur man är tydlig när man skriver, säger hon.
Delar av materialet kommer att ställas ut på biblioteket i Båstad.
Gå till toppen