Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bryggeriet satsar stort – och lokalt

Med 60 000 sålda flaskor i år går det bra för Båstad öl. Vi besökte bryggeriet medan de tappar julölen på flaska. För att prata humle. Men också för att prata närproducerat.

Den söta kondenspelaren stiger sakta mot himlen från byggnaden vid Axelstorpsbäcken. Här, intill företagsbyn strax nedanför Nötte backar, ligger ett av Sveriges mest lokala bryggerier.
Även om det inte räcker till alla 60 000 flaskor som sålts hittills i år odlar de egen humle på höga störar. Till våren ska ytterligare 200 plantor ner i jorden. Sammanlagt blir det nio olika sorter som sätter smak på brygden.
– Jag har varit i Storbritannien och lärt mig hur man ska klippa dem och göda dem, säger Magnus Viebke, en av tre delägare i Båstad öl.
Bryggeriet har funnits i fyra år och försäljningen utanför närområdet börjar ta fart. I nuläget är det Magnus Viebke och kollegan, tillika delägaren, Ulf Johannesson som sköter hantverket. Om några år räknar de med en handfull anställda. I nuläget använder de bara en tiondel av sin fulla kapacitet.
De brygger sex lagervarianter och för tillfället tappar de sin julöl, också det en lager. Eftersom den säljs i ganska små volymer handklistras etiketterna och bygelkorkarna trycks på för hand.
– För tre år sedan var jag nere på bolaget för att köpa julöl, men det var rätt spartanskt utbud. Jag provade att brygga på mitt eget lilla bryggeri och släktingarna gillade det. Vi lägger i vår egen aromahumle Magnum på slutet för att ge rätt doft, säger Magnus Viebke.
Kunskapen har han hämtat i tyska Sachsen. Med förändringar i humlesort, humlemängd, tid och temperatur sägs det att en duktig bryggare kan skapa närmare en miljon olika smakämnen. En vinbonde kan bara skapa 6 000.
Till våren lanserar bryggeriet sin sjunde öl, en mycket ljus lager. Det är ett försök att nå målgrupper som vill ha något lättdrucket på exempelvis stranden. Den är ett resultat av Systembolagets statistik över vad som säljer bäst.
Men samtidigt som bryggeriet vill öka sin försäljning är de noga med att hålla fokus på det allra viktigaste – det lokala.
En del av humlen kommer som sagt från marken utanför, medan malten har tröskats utanför Laholm. Och jästen växer i ett kylskåp på plats.
– Den matar vi en gång i veckan med en ljus, stark vört. Den är det viktigaste och känsligaste vi har, säger Magnus Viebke.
Gå till toppen