Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Kommuninfo blev politiskt skyltfönster

De borgerliga politikerna bredde ut sig i stadens pressutskick veckorna före valet 2014. Slagsidan var så påtaglig att stadens kommunikatörer ser ut att ha använts som valarbetare – ännu en gång.

Valår är alltid en känslig tid inom politiken. Partierna försöker inte minst under sensommar och höst att vinna väljarnas förtroende. Oavsett styre är det aldrig en kommuns uppgift att bedriva valrörelse för enskilda partier.
Därför kan man reagera över det som hände i augusti och september. Under den viktiga valspurten skickade kommunen ut ett stort antal pressmeddelanden där främst ledande moderater kallade till presskonferenser, bjöd in till rivning i Oceanhamnen, invigningar av vandringsleder och parker. Samtidigt gavs ingen plats åt oppositionen.
Självklart finns det frågor där det är motiverat att politiker uttalar sig. Men under valveckorna uttalade sig de styrande politikerna i alla möjliga sammanhang. Antalet pressmeddelanden med politiska uttalanden var omkring 20, vilket är fem gånger så många jämfört med samma period 2013.
Det ger en bild där stadens kommunikatörer framstår som en förstärkt kampanjstab åt de då styrande partierna Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna.
– Det är ett påstående jag ogillar, det antyder att vi politiserar vårt arbete – vi utgår från vår profession. Det är direkt förolämpande, säger Helsingborgs kommunikationsdirektör Micco Grönholm som säger sig inte noterat något avvikande mönster.
– Varje förvaltning ansvarar för sin kommunikation.
Micco Grönholm tycker att det hände extra mycket innan valet och att det därför är motiverat med många pressutskick och att det är naturligt att politiker uttalar sig i dem.
– Jag har inte sett det här som ett problem men jag ska titta på det. Om jag är tveksam till ett uttalande vi ska ha med tar jag diskussionen, säger han och uppger att det hittills hänt en gång.
I floden av pressmeddelanden dyker det upp gamla "nyheter" som återanvänds dagarna före valet, som en satsning på unga arbetslösa. Ett annat exempel är invigningen av en forsknings- och utvecklingsenhet för social hållbarhet, FoU Helsingborg.
– Precis fredagen innan valet satte man invigningen. Men FoU hade varit igång ett halvår, sedan i mars då man anställde en forskningsledare. Det var anmärkningsvärt att lägga det just då men fullständigt uppenbart att det var viktigt att det skedde innan valet, berättar den tidigare socialchefen Göran Jönsson som gjort utredningen som ligger till grund för satsningen.
Förklaringen vi får är att invigningen sköts fram på grund av en kontorsflytt och möbler som inte kommit på plats.
Floden av pressmeddelanden veckorna före valet är inte den enda gången stadens kommunikation fick politisk slagsida 2014.
I maj samma år kunde HD avslöja att kommuntidningen "Vår stad", som går ut till alla hushåll, kritiserades för att innehålla propaganda för den då styrande borgerliga treklövern. Man lät helt enkelt borgerliga politiker berätta om sin politik för 2015, trots att ett val väntade som kunde ge kommunen ett nytt styre. Oppositionspartierna fick samtidigt bara några enstaka rader. Miljöpartiet och Socialdemokraterna rasade och stadsrevisionen kritiserade.
Det var tjänstemännen som hade gjort tidningen tillsammans med en extern byrå. Politikerna hade inte lagt sig i men undgick inte kritik: partierna måste vara överens om hur sådana tidningar ska se ut. Kommunikationsdirektören tog på sig ansvaret.
– Den innehöll ett misstag från min sida, det blev väldigt olyckligt och inget vi ska göra om, säger Micco Grönholm och håller fast vid att det var en fråga i tidningen som formulerades på fel sätt.
Men revisionens slutsats var tidningen hade fel fokus, den borde ha handlat om budgeten 2014 som redan var beslutad. Och den kritiserade frågan: vilka satsningar är viktigast i budgeten för 2015? Den ställdes elva gånger till enbart borgerliga politiker.
LÄS MER:
Kommunens säljande sajt kan bryta mot kommunallagen - ”Utvalda företag får reklamskjuts av staden” 
Här är filmen om Helsingborg som kommunen betalade 150 000 kronor för - ”Finansierade Helsingborgsfilm – utan att synas
Gå till toppen