Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Allt fler lastbilar på olycksdrabbad väg

Den tunga trafiken på 111:an mellan Höganäs och Helsingborg har ökat kraftigt. Fjolåret var också ett mörkt år i olycksstatistiken.

Ökade transporter till Höganäs AB, men också till företag i Helsingborg och Ängelholm gör att allt fler lastbilar trafikerar 111:anBild: Sven-Erik Svensson
Sedan 2001 har lastbilstrafiken ökat med mellan 40 och drygt 50 procent på väg 111. Det visar Trafikverkets mätpunkter där man under vart fjärde år mäter antal fordon som passerar per dygn.
Även trafiken totalt har ökat, men inte lika dramatiskt som den tunga trafiken.
Vid södra infarten till Höganäs passerade varje dygn 2013 i snitt 12 280 fordon varav 800 var lastbilar. Det är 2 200 fler bilar per dygn än vad som körde på sträckan 2001.
Förbi Lerberget körde i snitt 670 lastbilar och totalt 9 540 fordon, medan man utanför Domsten uppmätte 800 lastbilar och 10 960 bilar totalt per dygn.
– Den tunga trafiken till både Ängelholm och Helsingborg har ökat mycket, liksom lastbilarna till Höganäs AB. Det är därför man vill flytta över en stor del av transporterna till sjöss och industrihamnen, säger Lennart Andersson, gatuchef.
Antalet olyckor längs 111:an har legat på ungefär samma nivå under det senaste decenniet. 2003 rapporterades 48 olyckor till sjukhus och polis, 2014 var siffran 49. Men fjolåret stack ut på en punkt: tre dödsolyckor inträffade.
I mars omkom en äldre man sedan han blivit påkörd vid Lerberget.
På midsommarafton krockade en bil med en älg vid Domsten och kvinnan i bilen dog.
I oktober omkom en medelålders kvinna i en kollisionsolycka vid Laröd.
I oktober 2013 dog en äldre kvinna i en krock i korsningen vid Karlsfältsvägen.
De i särklass vanligaste olyckorna längs 111:an är upphinnandeolyckor, det vill säga att en bil kör in i en annan bil bakifrån.
Enstaka älgolyckor förekommer, men planer på viltstängsel finns inte.
– Nej, det är inte så vanligt i Skåne. När man räknar samhällsekonomiskt har man bedömt att det inte är värt det. Men det har också med trafikflödet att göra - är det ett visst trafikflöde lär sig djuren det, säger Suzanne Stjernström, trafiksäkerhetsplanerare på Trafikverket.
– Mitträcken har minskat antalet allvarliga kollisioner. Fartkamerorna har också effekt, säger Suzanne Stjernström, trafiksäkerhetsplanerare på Trafikverket.
– Väg 111 sticker inte ut åt något håll i förhållande till trafikflöde och antalet olyckor.
Den totala trafikökningen har varit 1-3 procent årligen medan lastbilarna ökat med 2-3,5 procent per år.
– Tittar man på hela det statliga vägnätet har den årliga ökningen i genomsnitt varit i storleksordningen 1 procent för totaltrafiken och 2 procent för den tunga trafiken. Olika vägtyper tål olika mycket trafik, säger Niklas Alvaeus, trafikanalytiker på Trafikverket.
Rent kapacitetsmässigt ser han ännu på ett tag inget behov av åtgärder på de nämnda sträckorna.
– Däremot kan det finnas behov i korsningar, säger han.
Gå till toppen