Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Vad är det för ett företag?

Ola Lauritzson – författare, företagare, kostrådgivare och Helsingborgsambassadör – som nu startar en resebyrå på nätet, Joyride, tillsammans med körledaren Gabriel Forss.

Bild: Tobias Andersson
– Det är en resebyrå där kända svenska profiler ska kunna bjuda med till resmål världen över, visa upp sina smultronställen och kanske ge en ny bild av platsen. Kanske även få tillgång till sammanhang som annars skulle vara svåra att få ta del av.
Hur känd måste man vara för att komma ifråga?
– Vi lanserar inte byrån på riktigt förrän i nästa vecka, men för diskussioner med en rad tv- och schlagerprofiler om ett engagemang. Klart är att vi börjar med rallykartläsaren Tina Thörner som bjuder med till Dubai, där man får köra rally i öknen, samt en resa med fokus på körsång till Barcelona med Gabriel Forss, där man ska framträda i den kända kyrkan Sagrada Familia.
Vem riktar sig verksamheten till?
– Det är förstås en nischad verksamhet. Vi siktar inte på att bli någon ny Vingkoncern. I år siktar vi på att ordna en fem–sex resor. Antalet resenärer får variera från gång till gång. Till Dubai finns det 60–70 platser, till Barcelona 120 och där är de flesta redan bokade under första veckan.
Krävs det en tjock plånbok för att följa med?
– Nej, det hoppas vi inte. Det rör sig inte om exklusiva flygresor eller boenden, det är upplevelsen som ska vara unik.
Vad gör du för övrigt?
– Just nu är det mycket jobb med resebyrån. Vi blev lite tagna på sängen av uppmärksamheten. Annars arbetar jag med att skriva böcker och med matföretaget GI-boxen och kostrådgivning.
Du utsågs till Helsingborgsambassadör 2013. Vad har du gjort?
– Jag ser det som en ära och en fin utmärkelse. Jag försöker lyfta fram Helsingborg i olika sammanhang och deltar de i träffar och seminarier, som ordnas för "ambassadörerna" varje år.
Gå till toppen