Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Journalistik utan mellanhänder

Tidningspappret står i brand. Prenumerant- och annonsintäkter viker, samtidigt som avkastningskraven från mediehusens ägare höjts. Kakan som så länge levererat journalistik äts från två håll. I Skåne har mer än 40 procent av journalisterna med anställning fått sluta på tre år. Vad ska komma efteråt?
På blankspotproject.se görs ett försök med medborgarfinansierad journalistik.
Nu tar Martin Schibbye med en erfaren grupp journalister sikte på detta efteråt. Med en pengainsamling på nätet, crowdfunding, försöker de få ihop en miljon kronor för att skapa en oberoende nyhetsredaktion med fokus på utrikespolitik och grävande journalistik.
Blank spot project, som försöket döpts till, ska vara reklamfritt och i utbyte för sitt ekonomiska stöd lovas givare insyn och delaktighet i det redaktionella arbetet. På några dagar har 300 personer nappat och pytsat in en kvarts miljon.
Jag är säker på att projektet kommer till stånd i någon form och flera faktorer talar för att det kan lyckas. De journalistiska meriterna finns och med sociala medier har delning av journalistiska texter på senare år exploderat. Till exempel tävlar Dagens ETC, trots blygsam pappersupplaga, med de stora kvällstidningarna i den digitala delningsstatistiken. I Holland finns ett besläktat projekt där journalist- och författarkollektivet De Correspondent visat att det går att leverera fördjupning, utan annonsörer och klicktyranni.
Hur det till slut går beror främst på två saker: dels hur tillgängligheten till de färdiga texterna hanteras och dels vilka digitala kioskvältare lag Schibbye faktiskt lyckas producera.
Gå till toppen