Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Himma

Den trendiga folkkonsten

Formspråk från forna tider möter nya tekniker och material i vårens inredningstrender, när en ny generation designers lånar från allmogen. Dessutom är folkkonstens ideal helt rätt i tiden, med miljövänligt återbruk i fokus.

Folklore är mer än bara knätofsar och näverslöjd. Det är en hel konstform och en källa till inspiration för nutida formgivare.
- Inredningstidningar lånar ofta rekvisita från slöjdbutiker till sina fotograferingar, ofta är det inte originalprylarna som är eftertraktade utan nytillverkad slöjd inspirerad av gamla mönster och tekniker, säger Lena Landerberg, som är utställningsproducent på Nordiska museet i Stockholm.
Var man än reser i världen kan man se gemensamma drag i folkkonsten _ vävda täcken från Dalarna påminner om orientaliska mattor eller mönster från den amerikanska ursprungsbefolkningen, och ett målat skåp från Österlen kunde lika gärna stått i skyltfönstret på Indiska.
- Folkkonsten är global, det är samma typ av mönster och färger som går igen världen över. Det finns typiska drag för allmogekonsten; ofta dekoreras hela ytan, man lämnar inga tomma fält. Och man dekorerade allt, även vardagsföremål, berättar Lena Landerberg.
Folkkonsten består till stor del av återbruk _ allt togs tillvara och återanvändes i det gamla bondesamhället.
- Man hade ont om pengar men gott om tid, alltså motsatsen till hur vi har det i dag.
Folkkonstens uttryck har ansetts lite naivt, som att bönderna inte visste bättre när de försökte avbilda ett djur eller en växt. Men det är ett stilgrepp, det handlar om en anpassning till material och teknik, berättar Lena Landerberg.
- Det är medvetet stiliserat, inte naturtroget. Man skapar ett mönster av exempelvis fåglar i stället för att försöka avbilda en fågel som den verkligen ser ut.
 
Fyra frågor till trendspanaren Stefan Nilsson
Varför finns folklore i inredningen just nu?
- Framförallt finns ett starkt intresse för hantverk just nu, som jag tycker är jättespännande. Vi inreder med storytelling i dag _ vi berättar berättelser med vår inredning och vi vill visa vår personlighet i hur vi utformar vårt hem. Det är en av orsakerna till att vi letar efter unika saker att inreda med. Men trenden är också en motreaktion mot den överkonsumtion och slentriankonsumtion som har rått tidigare, vi vill ha utvalda saker som inte många andra har.
Vad tycker du om trenden?
- Jag älskar den! Jag vann faktiskt en budgivning igår på nytt svenskt hantverk, det var några träsaker av Monica Förster som jag blev jätteglad över. Det är speciellt att det bara finns just de här objekten, att de inte masstillverkas. Sedan la jag upp en bild på dem på Instagram, som en del av min storytelling, och fick förstås en massa likes, haha!
Om man vill ha unikt hantverk men inte har råd att köpa Monica Försters design?
- Titta i din egen familjehistoria. Det finns säkert något i släkten som du kan låna, en svepask eller en gjutjärnsljusstake _ och framför allt textiler! Det är ju en riktig skatt, alla gamla broderade textilier som finns. Kanske mormor har en linneduk med broderad kant som hon inte använder?
Annars finns förstås andrahandsmarknaden _ loppisar, Stadsmissionen, Myrorna. Fantastiskt samtidshantverk finns också hos Svensk slöjd, där kan man verkligen hitta unika saker. De använder det historiska arvet men blickar samtidigt framåt på ett spännande sätt.
Hur ska man kombinera folklore med ett modernt hem i inredningen?
- Jag tycker att man ska kombinera något extremthistoriskt med något extremt modernt _ man ställer det avlutade träskåpet man köpte på loppis i Hälsingland bredvid en sjukt modern stol, den krocken blir spännande tycker jag.

Vad är folkkonst?

Folkkonst eller allmogekonst är benämningen på den konst _ rena utsmyckningar såväl som dekorationer av bruksföremål _ som skapades av folk på landet för folk på landet före industrialiseringen, främst mellan 1750 och 1850. I motsats till den borgerliga konsten har den ofta ansetts anonym och finns inte upptagen i några kataloger, men orsaken är främst att den inte utforskats ordentligt. Konstnärerna var oftast inte utbildade utan självlärda, det var "vanligt folk" som smyckade sitt hem och sina redskap, eller hade en liten sidoinkomst i att sälja sin konst till andra.

Inspirationskällor

Allmogens konstnärer hämtade inspiration i sin omgivning, berättar Lena Landerberg på Nordiska museet. Här är de huvudsakliga inspirationskällorna:
+ Kyrkorummet. Kyrkan var ofta det enda offentliga rummet folk besökte. Man satt länge och lyssnade på predikan och hade gott om tid att se sig om och låta sig inspireras. Ofta kan man känna igen drag av sockenkyrkan i konsten som är skapad i området runtom. Bibliska berättelser avbildades ofta på väggbonader.
+ Makten. Kungens och adelns symboler _ kronor och emblem, liksom lejon som är en maktsymbol, användes ofta i folkkonsten. Maktens symboler hittade man bland annat i kyrkan och i bibeln, på mynt och på milstolpar längs vägarna.
+ Människokroppen. Föremål fick kvinnliga eller manliga former, och människor avbildades också gärna i mönster och motiv.
+ Naturen. Blommor och växter är de allra vanligaste motiven i folkkonstens dekorationer.
Gå till toppen