Ängelholm

Skolan går som tåget

Från och med i höst samarbetar Järnvägsskolan med gymnasiet om ett fjärde tekniskt år. Samtidigt fick de nyligen godkänt för tre YH-utbildningar.

Det går bra för Järnvägsskolan i Ängelholm. Skolan som firar sitt 60-årsjubileum i år fick nyligen godkänt att bedriva tre utbildningar som yrkeshögskola. Till hösten startar de återigen lokförarutbildningen samt de ettåriga utbildningarna till signaltekniker och kontaktledningstekniker.
– Det är positivt att vi får fortsatt förtroende, det är många som vill starta utbildningar men långt ifrån alla ansökningar beviljas, säger skolans utbildningschef Thomas Frost.
Parallellt med YH-utbidlningarna som startar till hösten inleder skolan ett samarbete med Ängelholms gymnasieskola. Rönnegymnasiet bygger på med ett fjärde tekniskt år med inriktning mot järnväg.
– Nu har vi utbildningar över hela linjen, säger Thomas Frost, och syftar på att skolan också har en mängd uppdragsutbildningar och samarbetar med Lunds tekniska högskola och deras utbildning till järnvägsingenjör. Omkring 5 000 personer går varje år varje år en eller flera av de drygt 500 kurserna som skolan arrangerar.
När Hallå besöker undervisningslokalerna som omger Järnvägens museum är det sportlov. Men trots att många är lediga är det aktivitet i salarna där teori hela tiden varvas med praktik. En grupp signaltekniker från Norge felsöker i skolans anläggning. I ett par veckor bor de i Ängelholm för att förnya sin behörighet.
– Det är trevligt, vi går i skolan på dagarna, sen tar vi en öl på kvällen, säger Fredrik Tollefsen, från Oslo.
Lokalerna är stora och ytorna fördelade över flera byggnader. I markplan ligger en av järnvägens senaste växelsystem.
Kai-Ove Andersson och Lars-Olof Hellberg är där för att lära sig rätta till växelfelen när de uppstår.
– Det här är lite svårt får jag säga, men alltid roligt att lära sig nytt, Kai-Ove Andersson, från Herrljunga.
För de som vill arbeta vid järnvägen är arbetsmarknaden god, förklarar Thomas Frost.
– Trafikverket ska både bygga och underhålla järnväg i stor omfattning de kommande åren. Godstrafiken är konjunkturkänslig och svårare att sia om, men lokförare som kör persontåg kommer definitivt att behövas, säger Thomas Frost.
Järnvägsskolan
Vad: Utbildning inom tåg och järnväg
Sedan: Startade 1955 under namnet SJ-skolan
Antal kurser: Mellan 500 och 600
Antal kursdeltagare: Mellan 5 000 och 6 000 årligen
Anställda: 60, vara hälften lärare
Gå till toppen