Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mobbaren vill få dig att tappa kontrollen

Första fasen i mobbning på en arbetsplats kan vara diffus och förvirrande för den som är utsatt.Det säger Kristina Östberg, psykoterapeut och författare till boken "Mobbning på arbetsplatsen, handbok i konsten att slå tillbaka".

Kristina Östberg, psykoterapeut.Bild: Stewen Quigley
– Du tänker att personen ifråga bara har ett dåligt humör. Och rent krasst är ett plumpt eller oschysst beteende en eller två gånger från en kollega inte mobbning. För att kränkningar ska räknas som mobbning ska de vara återkommande och pågå under en längre tid.
– Det är när du märker ett återkommande mönster i hur chefen eller kollegor beter sig mot dig som det blir tydligt att det handlar om utstuderade utfrysningsmetoder.
Kan du ge exempel på vad det kan handla om?
– Att dina idéer eller synpunkter på möten aldrig tas på allvar, ignoreras helt eller kritiseras på ett sätt som skiljer sig från hur andras idéer tas emot. Varje gång du ska hålla ett anförande höjer folk på ögonbrynen, skrattar, börjar viska sinsemellan när du talar. Du blir offentligt utskälld inför andra kollegor, upprepade gånger.
– Den tredje fasen är när kollegorna har gått samman i en grupp och aktivt försöker stöta ut dig på olika sätt.
Hur ska man bemöta den typen av kränkningar?
– Den som mobbar vill att du ska tappa kontrollen, få ett utbrott, förminskas. Därför är mitt tips att du, tillsammans med en god vän eller någon du har förtroende för, övar in rationella och neutrala meningar som du kan säga utan att du själv blir känslosam. Det kan exempelvis vara ”Hur tänker du när du skriker på mig på det här viset?” eller ”Vill du vara vänlig och vara tyst när jag redovisar det här.”
– Du ska också begära ett möte med din chef, även om det är chefen som är mobbaren, och fråga vad hen tycker om den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen. En chef som inte har en tydlig bild av hur den psykosociala miljön uppfattas, är tyvärr en varningssignal om att hen inte vet hur den ska agera vid mobbning. Då kan det vara bättre att försöka hitta ett nytt jobb än att låta sig knäckas fullständigt.
Gå till toppen