Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Sorgebarnet äntligen på rätt kurs

Kommunala sorgebarnet Rederiaktiebolaget Ventrafiken AB kan snart komma på rätt köl. 2013 års förlust halverades förra året och redan i år ska bolaget visa svarta siffror.
– Nu gäller det att hålla kursen, säger bolagets ordförande Björn Falk.

Bild: Fredrik Johansson
2013 var ett år Ventrafiken helst vill glömma. Nyinköpta färjan Uraniborg och nybyggda terminaler orsakade stora delar av den brakförlust det kommunala bolaget redovisade.
För att inte tala om turbulensen i bolagets styrelse – alla ledamöter mer eller mindre tvingades till slut att avgå och under tidiga hösten i fjor bestämde sig styrelse/ägare för att byta vd.
Kommunledningen utredde dessutom om en privatisering av driften skulle vara en lösning men kommunstyrelsen sade nyligen nej till det. Inte heller var staten intresserad av att ta över.
Det har alltså inte varit mycket som gått Ventrafikens väg, skutan läckte betänkligt ur många hål i skrovet.
 
Läs mer: LP:s granskning – Så hamnade rederiet i blåsväder
 
Men nu finns det trots allt en del ljusglimtar. Samtidigt som problemen hopat sig har bolaget genomgått stora rationaliseringar som nu fått genomslag.
Dotterbolaget Hven-Trafikken, inklusive färjan Jeppe, är sålt men fortfarande ligger Norreborg och väntar på nya ägare.
– Jag är oerhört glad att vi lyckades sälja det danska bolaget och Jeppe, säger styrelseordförande Björn Falk.
Effekterna syns nu tydligt – från ett minusresultat på 10,4 miljoner kronor 2013 till förra årets minus 5,7 miljoner.
– Planen för den nya styrelsen var att använda 2014 till att vidta åtgärder som primärt syftade till att skapa balans 2015. Vi skulle bara göra sådant som var strategiskt rätt, säger Björn Falk.
Åtgärderna har fortsatt att ge positiva resultat.
– 2015 ska ge ett nollresultat, just på grund av att vi begränsat verksamheten och dragit ner på kostnaderna. Vi ska inte köpa saker i onödan.
Han tillägger:
– Nu gäller det att hålla kursen, vi ska ägna oss åt att köra båt mellan Landskrona och Ven. Punkt slut.
Bland åtgärderna finns också minskad personal, från i medeltal 31 personer till 24.
Någon risk att det blir ytterligare besparing på personalen?
– Inte nu, vad vi kan se. Det är klart det kan bli så att vi använder personalen på ett effektivare sätt som gör att vi behöver lite mindre vikarier under sommaren. Jag tror inte att den fast anställda personalen kommer att beröras av fler åtgärder just nu, säger Björn Falk.
Men orosmolnen är fortfarande inte helt skingrade – bolagets prissättning visade sig ha beslutats i fullmäktige under felaktiga former. Prislistan överklagades till förvaltningsrätten som underkände beslutsvägarna.
Nästa instans, kammarrätten, har ännu inte kommit med ett utslag.

Ventrafiken i siffror

Resultat 2012: -0,8 miljoner kronor
Resultat 2013: -10,4 miljoner kronor.
Resultat 2014: -5,7 miljoner.
Budgeterat resultat 2015: 0 kronor.
Gå till toppen