Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Isabella Lundgren hittar jazzens andlighet

Isabella Lundgren & Carl Bagge Trio

Gustav Adolfs kyrka, Helsingborg 7 april

I tisdags var det exakt hundra år sen Billie Holiday föddes i Philadelphia, en händelse som har fått oöverblickbara konsekvenser för musikhistorien och som ett halvt sekel efter sångerskans död fortfarande gör avtryck i musik som spelas varje dag.
Samma tisdag ekar hennes arv till exempel mellan stenväggarna i Gustav Adolfs kyrka i Helsingborg. Isabella Lundgren, som uppträder här i kväll, har visserligen tonat ned en del av de stildrag som fått henne att kallas Värmlands Lady Day men det hörs fortfarande att Holiday är en influens som har följt henne sedan tolv års ålder.
Det handlar inte bara om frasering och sångteknik utan också om hur hon väljer att angripa en låt. Hellre än att fly in i avancerade sidospår söker hon den känslomässiga uppriktighet som gör att Billie Holidays inspelningar fortfarande kan öppna bråddjup av glädje eller smärta.
Medlen behöver inte vara stora. Här krävs ingen rosslande hals, inget översvallande vibrato som signalerar stor själsrörelse. Vad som krävs är en sångerska som känner för varje låt hon väljer att tolka och som vet hur den känslan ska överföras till oss som lyssnar.
Rösten är klar och prydligt städad. Den har inte alltid attityd nog att lyfta de glättigare numren men hittar enkelt fram till den innerlighet som behövs för att tampas med stora frågor. De egna låtarna har precis den stilla andlighet man kan vänta sig från en sångerska som studerar till präst, ett existentiellt sökande efter ett hem eller efter ett sätt att hantera sina tvivel.
Allihop är fina. Men ännu finare är hennes sätt att kasta sig över en sliten spiritual som "Nobody Knows the Trouble I've Seen" och göra den till sin egen.
Jag vet inte om en hel skiva med kristen vokaljazz skulle innebära kommersiellt självmord i dagens Sverige. Men jag är klart intresserad av hur den hade låtit om Isabella Lundgren spelade in den.
Gå till toppen