Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Mästerligt judiskt skilsmässodrama

Israel/Frankrike/Tyskland (Gett), 2014. Regi: Ronit Elkabetz och Shlomi Elkabetz. Med: Ronit Elkabetz, Simon Abkarian, Menashe Noy, Sasson Gaby. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.55.

Det har gått mer än tretton år sedan det israeliska syskonparet Ronit och Shlomi Elkabetz började arbetet med trilogin om Viviane Amsalem och hennes äktenskap med den djupt troende maken Elisha och deras fyra barn. Förebild för Viviane är filmarnas mor.
Varken den fängslande och oroande ”To Take a Wife” (2004) eller ”7 Days” (2008) fick svensk distribution. Jag har bara sett den första filmen, som gjorde ett starkt intryck i sin skildring av en gift kvinna i en judisk ortodox miljö, där de religiösa reglerna helt dominerar vardagen och synen på mannens och kvinnans olika roller. Den patriarkala strukturen bryter allt tydligare ned Viviane, spelad av Ronit Elkabetz.
Givetvis kan man se den avslutande filmen, vars originaltitel ”Gett” betyder skilsmässa, utan att känna till bakgrunden, men det är beklagligt att ett så intressant filmprojekt inte har fått möta en svensk publik tidigare.
”Rättegången – Amsalem vs Amsalem” står helt för sig själv och har blivit ett mästerligt stycke filmkonst, där syskonen Elkabetz samarbete både som manusförfattare och regissörer tagit stora steg framåt. De har total kontroll över sina uttrycksmedel både vad gäller personinstruktion och det bildmässiga berättandet. Efter flera år av separation möts Viviane och Elisha (Simon Abkarian) i den religiösa domstolen, där tre rabbiner antingen kommer att avslå eller godkänna den skilsmässa Viviane begär. Hon företräds av en advokat, medan Elisha väljer att låta sin talan föras av en bror med religionsstudier bakom sig.
Rättegången drar ut på tiden, månad efter månad, år efter år. Elisha infinner sig inte och obstruerar på än det ena än det andra viset. Hans olydnad leder bland annat till en kortare tid i fängelse. Hela proceduren blir ett Kafkaliknande drama, där det aldrig görs någon skillnad på sak och person. Advokaten Carmel (Menashe Noy) blir granskad av de tre dömande rabbinerna som om det var han personligen som stod inför rätta. Det absurda ger bitvis filmen en befriande humor.
Syskonen Elkabetz väljer att berätta med en statisk kamera, mestadels i täta när- och halvbilder. Kameran förflyttar sig aldrig utanför den lilla rättssalen och väntrummet, något som bidrar till den klaustrofobiska känsla Viviane plågats av under det mångåriga äktenskapet. Den bild som ges av livet i ett ortodoxt judiskt samhälle med skvaller och stark social och sexuell kontroll, främst av kvinnan, hämmar individens personliga utveckling och självständighet. I förhören med vittnen i form av grannar och släktingar blixtbelyses en rigid människosyn, som då och då krackelerar. Men filmens kritik slår inte enbart mot det strikt religiösa samhället utan lika mycket mot vilket auktoritärt system som helst, där en hierarkisk ordning råder och kvinnan står lägre än mannen. Elisha är ingen ond människa, bara en representant för ett ojämnlikt system och utan till synes verklig vilja och möjlighet att genomskåda det.
Att se samma skådespelare åldras med sina rollgestalter tillför ett extra värde och bidrar till en films psykologiska trovärdighet. Både Abkarians och Ronit Elkabetz spel är fyllt av nyanser. De förlitar sig främst på ett uttrycksfullt, ibland subtilt, kroppsspråk med mycket blickar och gester. Hon hör sedan många år till landets främsta skådespelare och har i dag en erfarenhet och tyngd som inger djupaste respekt.

3 x kvinnor i Israel

1 To Take a Wife, (2004), där Ronit och Shlomi Elkabetz börjar berättelsen om Viviane Amsalem och hennes förödande äktenskap styrt av religiöst ortodoxa regler.
2 Kadosh, (1999), också det ett sevärt israeliskt drama i regi av Amos Gitai, där två systrar på olika sätt blir offer för strikt ortodoxa religiösa regler i ett äktenskap.
3 Or, (2004), i regi av Keren Yedaya. En skarp uppgörelse med dubbelmoral och fördomar kring prostitution i Tel Aviv, där Ronit Elkabetz spelar en äldre kvinna och mor som går på gatan.
Gå till toppen