Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Rantzow: "Det gäller att överleva Skövde"

Ett nytt tyskt monster är redo att släppas ut i full frihet. Vilken av Porscheförarna lyckas tämja det först?

Fjolårets etta Oscar Palm tätt följd av Lars-Bertil Rantzow. I år är det nya bilar som gäller.Bild: ARNE FORSELL
Nästa helg väntar premiären för Porsche Carrera Cup. Helgen på Skövde flygplats, som för några dagar har byggts om till racingbana, lär bli en ganska defensiv historia för Porscheförarna.
Nya 911 GT3 Cup med modellerna 997 och nya 991 som kommer att rulla i årets Carrera Cup är inte helt enkla fartvidunder att komma överens med.
– Det är nya bilar för alla och det känns inte helt hundra, måste jag erkänna. Den stora skillnaden är bromsarna om man bromsar rätt. Det tar tid att lära sig, säger Lars-Bertil Rantzow från Munka Ljungby, som i år ska köra samtliga lopp i cirkusen.
När Rantzow föra säsongen slutade tvåa i totalen och vann dubbelt i finalen på Mantorp var det just förmågan att bromsa rätt och få med sig fart som firade triumfer. Nu handlar det om att lära på nytt.
– Kommer man in i en kurva i 160-170 kilometer i timmen och bakdelen släpper så är det inte helt enkelt. Det finns att jobba på.
Det officiella testet i Karlskoga för två veckor sedan och teståkningar på Mantorp förra helgen kan sammanfattas med ett "sådär."
– I Karlskoga var det Johan Kristofersson som var i en klass för sig och sedan var vi ett gäng därefter som slet på, säger Rantzow.
Dubble mästaren (2012 och 2013) Johan Kristofersson gör comeback i år och yrkesföraren har haft helt andra förutsättningar än kopplet bestående av Rantzow, Oscar Palm, ”Snickar-Matte” Karlsson och Lukas Sundahl där bakom.
På Mantorp blev det något så ovanligt som två avåkningar av Rantzow och på den smala premiärbanan i Skövde lär det bli försiktighet först.
– Alla kommer att ha respekt för den nya bilen och det gäller att överleva Skövde.
Blir det en defensiv premiär?
– Jag tror att det kommer bli försiktigt. Personligen kommer jag att släppa loss mer på Anderstorp i nästföljande race. Det är en bana jag åkt många gånger och känner mig mer bekväm med.
Nu står det också klart att teamet, M-tech Competition, kommer att ställa upp med tre förare i år. Förutom Lars-Bertil Rantzow och Magnus Öhman handlar det om Thomas Karlsson från Ullared, som förra året körde Swedish GT för Westcoast racing.
– I Skövde blir det två bilar, men i Anderstorp kör vi alla tre. Då ska vi förhoppningsvis också ha bra styr på grejerna, säger Rantzow.
Gå till toppen