Ekonomi

Populärt att leasa sin bil

Privatleasing av bilar blir allt vanligare och bilbranschen tror att marknaden kommer att bli ännu större.

Parallellen mellan mobil och bil baserar han på att den vanligaste privatleasingkunden hos VW är en yngre person som insett att det finns ett nytt sätt att ha en bil till en fast månadskostnad.
– Hos oss är det största den vardagliga körningen i en mindre bil, som Polo eller Golf, säger han.
På Volvo däremot finns ingen typisk leasingkund.
– Vår publik är bred, många leasar en andrabil, men det finns också äldre som insett fördelarna med privatleasing, säger Henrik Jönsson, märkeschef på Volvo.
På Toyota var man rätt sent på trenden med privatleasing.
– Marknaden växer och att leasa är framtidens melodi, de yngre har köpt tänket med privatleasing till skillnad från mina föräldrars generation där det handlade om att först spara och sedan köpa en bil, säger Ulf Lill, försäljningschef på Toyota i Malmö.
Gemensamt för privatleasing är att man inte behöver betala någon kontantinsats och att avtalet gäller en viss tid, oftast 36 månader. Det ingår även hur långt man får köra under dessa tre år, en vanlig siffra är 4 500 mil. Kör man mer får man betala extra, kör man mindre får man tillbaka pengar både från VW och Toyota men inte från Volvo.
Ofta ingår även ett serviceavtal och en försäkring. När avtalet går ut kan man välja att skriva ett nytt avtal och få en ny bil. Man kan också köpa loss bilen till marknadsvärde eller så väljer man något helt annat.
– Merparten släpper avtalet och vill ha en ny bil, säger Ulf Lill.
För den som ska privatleasa en bil gäller det att noga gå igenom vad avtalet innehåller eftersom det varierar från bolag till bolag.
Läs mer:Vanliga frågor och svar om billeasing
Nybilsförsäljningen har ökat i Sverige de senaste två åren och den ökade populariteten för privatleasing är en av förklaringarna.
– Vi har nått nya målgrupper tack vare privatleasing och under de sista två åren har den stått för en 25-procentig ökning. Privatleasing kommer att öka ännu mer men kanske inte i samma takt, säger Henrik Jönsson.
Alla tre är överens om att privatleasing är ett nytt sätt att "äga" sin bil och ett tryggt sätt där du på förhand vet vad den kommer att kosta varje månad.
Nackdelarna sägs vara få.
– Det kan vara att det tillkommer kostnader när avtalstiden har gått ut, säger Pär Fransson.
De kostnader han talar om handlar bland annat om hur sliten bilen är efter tre år. Bilfirmorna talar om "normalt slitage". VW lämnar ut sin lista på vad de kollar men från Volvo får man inte ut listan, inte som journalist.
– Vi har en folder som kunden får för vad vi räknar som normalt slitage, säger Ulf Lill på Toyota.
De flesta avtal bygger på en rörlig ränta, går den upp blir det dyrare, går den ner kan det bli billigare. Vissa märken erbjuder även ett avtal med fast ränta, ett avtal som ofta blir dyrare men säkrare.
– Det är oklart hur den rörliga räntan räknas och vi frågar oss om det är lämpligt att kunden ska ta sådana risker. I vår genomgång har vi bland annat tittat på det, säger Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket.
Sist, men inte minst, är det mycket viktigt med ett så kallat garanterat restvärde vilket dessa tre bilmärken har. Restvärdet viktas mot bilens marknadsvärde efter tre år och frågan är vem som står för en eventuell kostnad om värdena skiljer sig åt.
– Ett garanterat restvärde är mycket viktigt men tyvärr är det inte alltid tydligt hur det slår mot konsumenten, säger Ulf Stefansson.
Han håller nu på att karlägga privatleasingen ur konsumentaspekt.
– Det är först nu det har blivit riktigt populärt. Syftet är att tillsammans med branschen få till transparenta avtal, Volvos till exempel, är både oklara och röriga, säger han.
Från Volvo säger man förstås motsatsen.
– Det viktigaste för oss är nöjda kunder, det ska inte finnas några oklarheter. Vi står på tå för att ta hand om våra kunder, säger Henrik Jönsson.
Gå till toppen