Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Riskfylld färd på studentflak

Den gyllene framtid och den blomstertid som kommer — snart hörs studenternas lyckliga skrål från studentflaken. Men färden ut i vuxenlivet är förenad med risker.

Bild: Albin Brönmark
Förra året inträffade tolv allvarliga olyckor på studentflak runt om i landet, bland annat då en student slog huvudet i en bro och föll av. I en annan olycka klämdes en student svårt mellan två lastbilar.
— Som tur var inträffade ingen dödsolycka förra året. Det här ska ju vara en glädjedag, då får det inte hända något, säger Bengt Svensson, kommissarie vid polisens utvecklingsavdelning.
Alla olyckorna bekymrar polisen.
— Vi vill ju inte förbjuda det. Men om det blir många olyckor så kanske vi måste, säger han.
Studentflaken innebär ett slags generellt undantag från reglerna som normalt gäller för fordon. Egentligen är det inte alls tillåtet att åka på flak.
— Det här är en öppning som gjorts för att det är trevligt under studentkorteger och karnevaler, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.
Själva fordonet och släpet måste vara trafiksäkert enligt de vanliga regler som gäller.
— Det ligger ett stort ansvar på föraren, säger Niclas Nilsson.
Det finns inga övergripande, tvingande regler för hur säkerheten på studentflaken ska organiseras. Däremot har Transportstyrelsen, polisen och de flesta kommuner rekommendationer.
— Vi kan inte bötfälla någon om de inte följs, det finns till exempel inte något lagligt krav på att polisen ska besiktiga fordonen innan avfärd. Men det görs på många håll ändå, säger Bengt Svensson.
Nyktra flakvärdar gör att flaken blir säkrare, förklarar han. Om något händer så måste ekipaget kunna stoppas snabbt, och flakvärden måste ha direkt kontakt med föraren under hela färden.
— Vi rekommenderar att exempelvis lärare eller föräldrar finns med på flaket. Vissa kommuner har också sagt att det ska vara två, säger han.
I en del städer, som Stockholm, får ekipagen inte åka överallt. På en del håll har kommunerna också förbjudit alkohol på flaken.
— Allmänheten blir skitförbannade när de blir nedsprutade av öl eller vin, säger han.
Många flak är laddade med enorma ljudanläggningar som sprider hög musik. Visst finns det en och annan som reagerar på oväsendet, fast det tycker Bengt Svensson är ett mindre bekymmer.
— Det är något man får tåla! Det är ändå bara under en kort period, säger han.
Gå till toppen