Sverige

Medieuppmärksamhet ger inte fler besökare

I debatten om kommunernas arenasatsningar talas det om överetablering och att kommunerna inte tjänar några pengar på evenemangen som anordnas. En bild som till delar bekräftas av turismforskningen på Handelshögskolan i Göteborg.
– Är man ute efter stora evenemang kräver det väldigt stora arenor. Arenor som ofta är för stora till andra arrangemang. Dessa stora evenemang bokas ofta via en budprocess och det är sällan man tjänar några pengar, säger forskaren John Armbrecht.
Från kommunhåll brukar man också säga att evenemangen ger stor medieuppmärksamhet som skapar positiva effekter på sikt. Men John Armbrecht menar att de stora evenemangen ofta kostar mer än vad de smakar. Trots att man räknar in näringslivets vinster och värdet av medieexponeringen.
– Man vet ju inte om det kommer några turister. Det är rätt långsökt att någon ska besöka en stad bara för att man har sett Melodifestivalen på tv från en viss arena. Det finns inget stöd i forskningen för det, säger John Armbrecht.
Många arenor slåss i dag om evenemangen. Sätter det till exempel konsertarrangörer i en guldsits?
– Det tror jag. Till exempel Melodifestivalen får näst intill betalt för att lägga arrangemang i en viss stad.
John Armbrecht framhåller "hemodlade" arrangemang som hälsosammare och tar två exempel från sin hemstad.
– Göteborgskalaset och Gothia cup har växt fram lokalt och ger ofta samhällsekonomin mer, säger han.
Gå till toppen