Med andra ord

Magnettåg – både billigare och bättre än hastighetståg

Det är sällan man som medborgare får anledning att undra över förmågan bland våra expertmyndigheter. Men frågan om byggandet av höghastighetstågbanor får en att fundera.
De kostar mer än de smakar, cirka 200 miljoner kronor per kilometer plus underhåll och driftskostnader. De gynnar bara större städer eftersom stopp kostar för mycket tid. Kommunerna får dyra notor för stationer, men får väldigt få tågstopp. Tågen bullrar mycket och skapar barriärer som måste lösas med tunnlar under eller broar över banan.De tar väldigt lång tid att bygga. År 2035 planeras de första tågen rulla. De bär inte heller sina egna kostnader, utan Trafikverket kommer att få fortsätta att betala för drift och underhåll. De har också svårt att mäta sig med inrikesflyget, på grund av höga priser och för långa restider.Trafikverket vill köra blandad trafik med ihopkopplade gamla och nya banor. En sådan lösning med vissa tåg i upp till 320 kilometer i timmen finns det INGEN erfarenhet alls av i världen. Utlovad punktlighet är inte högre än 95 procent
Problemen är uppenbara och en förklaring till varför inga höghastighetsbanor har byggts i Sverige. Hittills har dock ingen expert på Trafikverket börjat leta efter alternativ och journalister frågar inte varför.
Men det finns ett alternativ i form av magnettåg.
Det är en beprövad teknik med över tio års kommersiell drift i Shanghai och 27 år på testbana i Tyskland. Punktlighet i Shanghai på 99,98 procent. Tågen har samma anläggningskostnad men en tredjedels kostnad i drift och underhåll. I princip räcker en statlig lånegaranti, några statliga eller kommunala skattepengar behövs inte. Tågen accelererar snabbt och kör i över 500 kilometer i timmen. En resa Stockholm till Malmö med åtta stopp på vägen tar bara 94 minuter. Ett höghastighetståg tar 150 minuter, utan stopp, för samma resa!Banan byggs på nätta bansegment – 165 ton i stället för 900 ton när tekniken används för höghastighetståg – som prefabriceras och sätts ihop på plats till en lång bro, med en valfri höjd upp till 20 meter, vilket minimerar barriäreffekten och halverar byggtiden. Magnettågen innebär runt halva restiden mot höghastighetståg och lägre biljettpriser gör att de ersätter inrikesflyg på långa sträckor och frigör därmed flygplatskapacitet till långlinjer. De höga hastigheterna till trots är magnettåg mycket tystare än rälsbundna tåg.
Magnettåg är alltså signifikant bättre på många punkter och att inte överväga det är tjänstefel. Som medborgare bör vi kräva att alla alternativ vägs mot varandra innan över 140 miljarder skattekronor investeras, eftersom det med magnettåg går att få ett bättre alternativ utan att använda skattebetalarnas pengar. Trafikverket har inte ens tittat på magnettåg
Patric Nilsson
Mattias Svederberg
Rasmus Larsson
Gå till toppen