Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Dålig mobiltäckning gör larmen otrygga

Boris Roslund är rädd för att bli utan akut vård.

Boris Roslund har redan fallit en gång i hemmet, trots rollatorn. Vad händer om det sker igen? Får han hjälp då? Han känner sig mer otrygg med det nya trygghetslarmet än med det tidigare.Bild: Moa Dahlin
Runtom i landet byts nu de analoga trygghetslarmen ut mot digitala. I Helsingborg berörs 3 500 brukare.
Syftet är att skapa en ökad trygghet. Men beroende på var man är bosatt kan mångmiljonsatsningen i själva verket få helt motsatt effekt.
Detta är Boris Roslund ett levande exempel på.
80-åringen bor ensam i en tvårummare på sjunde våningen på Kronborgsgatan i centrum. Han är pigg i knoppen men besväras av en reumatisk nack- och ryggsjukdom. Föll dessutom i hemmet och skadade höften för två år sedan. Då blev det rollator och hemtjänst, som kommer morgon och kväll.
Runt hans ena handled är ett trygghetslarm fäst. Detta räddade honom när han föll ytterligare en gång, baklänges på vardagsrummet en eftermiddag ifjol.
– Hemtjänsten kom direkt och hjälpte mig upp, sedan blev det ambulans till sjukhuset. Den tryggheten betyder allt för mig, säger han.
I slutet av april fick Boris Roslund det nya trygghetslarmet. Sedan dess har det varit strul.
Bolaget Care Tech, som sköter driften på uppdrag av kommunen, har flera gånger i veckan bett honom provtrycka på larmet. Detta är rutin när det inte fungerar som det ska.
När larmet når larmcentralen i Malmö ska en operatör besvara detta så att det hörs i högtalaren hos Boris Roslund, och han ska kunna svara. Men i högtalaren har det varit tyst. I stället har Malmö ringt upp honom på den vanliga telefonen.
– Tänk om det är skarpt läge och jag har fallit på golvet, hur ska jag kunna svara i telefonen då? Jag känner mig otrygg och litar inte på att larmet ens går fram till dem. Då kan jag bli liggande på golvet hela dagen tills hemtjänsten kommer halv elva på kvällen, säger han.
Två gånger har tekniker varit på besök och vid ett tillfälle byttes utrustning till larmet ut. Det senare hjälpte för stunden – högtalarsvaret fungerade – men redan dagen därpå var det tyst i dosan igen.
Peter Svensk är vice vd för Care Tech. Han beklagar att bytet av trygghetslarm har lett till en ökad otrygghet för Boris Roslund.
– Vi ser allvarligt på att han har utsatts för den oron, säger han.
I Boris Roslunds fall har samtliga provlarm gått fram, konstaterar Peter Svensk, men talfunktionen via högtalarna har inte fungerat.
Och nu har man kommit fram till en trolig förklaring: den förhållandevis dåliga mobiltäckningen där han bor.
– Det är ungefär som om du har en mobiltelefon med lite för dålig täckning, samtalet kopplas fram men den enes röst hörs inte alltid. Väderleken kan göra att det fungerar bra vissa dagar, andra inte. Därför kan det vara svårlösta fall som tar lite tid, säger han.
Boris Roslund kommer under fredagen att få ett nytt besök av tekniker, nu med mätutrustning. Om mottagningen är för svag installeras förstärkande utrustning. Han är hoppfull.
– Det låter bra! Om de fixar det blir det en helt annan trygghet.
Fler brukare kan ha råkat ut för samma problem, enligt Peter Svensk. I så fall ska även dessa få hjälp.
Samtidigt vill han stilla oron.
Enligt honom upptäcks störningar i larmsignaler direkt varpå larmcentralen kontaktar berörd hemtjänstpersonal som åker hem till brukaren. Om larmet fungerar och går fram men röstkontakt inte kan etableras med brukaren, varken på högtalaren eller i ett följande telefonsamtal, sker en utryckning i det läget.

Nya trygghetslarmen

Övergången till digitalt gör att uppkopplingen mellan trygghetslarmet och larmcentralen kan kontrolleras varje sekund. Med det tidigare analoga skedde detta endast en gång per dygn.
Satsningen kostar kommunen 2,5 miljoner kronor mer per år. Avgifterna har höjts med 70 procent till 230 kronor i månaden.
Gå till toppen