Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

98-åring tryckte förgäves på larmet

När Hugo Jonasson blev akut sjuk tryckte han på sitt digitala trygghetslarm. Men fick ingen kontakt.

Som HD tidigare berättat är det problem med de nya digitala trygghetslarm som installerades i våras. Boris Roslund är en av de som drabbats.
En annan är 98-årige Hugo Jonasson. Han är bosatt på Stattena och har haft problem med larmet sedan han fick det i våras.
När Hugo Jonasson insjuknande för sex-sju veckor sedan blev situationen riktigt allvarlig. Han försökte förgäves få kontakt med hemtjänsten via trygghetslarmet.
När larmet inte fungerade ringde han sin dotter Birgitta Jespersson i Viken.
– Far sa att han var dålig och kräktes. Jag ringde själv till ambulansen och sen tog vi på oss kläderna och åkte dit, säger Birgitta Jespersson.
I samma veva som ambulansen kom fram till Hugo Jonassons lägenhet anlände även personal från hemtjänsten. De hade då fått besked på att det inte gått att få röstkontakt med brukaren och rutinerna är då att genast be sig till den aktuella bostaden.
– Personalen sa att de har stora bekymmer med de nya larmen, säger Birgitta Jespersson.
När hennes far i förra veckan skulle komma hem från sin sjukhusvistelse kontrollerade Birgitta Jespersson larmet. Det fungerade inte. Hon kontaktade då företaget som sköter installationen och supporten.
En tekniker kom till lägenheten och konstaterade att det var fel på larmet och bytte det.
– När han testade det nya larmet fungerade det. Men när jag själv testade det igen lite senare och fungerade det inte, säger Birgitta Jespersson.
Från Care Techs sida hävdar man att det är dålig mobiltäckning som ställer till problem. Bolagets vice vd Boris Svensk:
– Det är ungefär som om du har en mobiltelefon med lite för dålig täckning, samtalet kopplas fram men den enes röst hörs inte alltid. Väderleken kan göra att det fungerar bra vissa dagar, andra inte. Därför kan det vara svårlösta fall som tar lite tid
Det är inte acceptabelt att larmet inte fungerar som det ska, anser Birgitta Jespersson.
– Jag blir tokig på det. Och jag kan ju inte koppla av, jag måste vara ständigt beredd på att rycka ut, säger hon.
– Det känns oroligt, säger Hugo Jonasson.
Birgitta Jespersson är också besviken på kommunen.
– Det är inte klokt att man kan upphandla något som inte fungerar. Det är makalöst. Det var aldrig några problem med de gamla larmen.

Nya trygghetslarmen

Övergången till digitalt gör att uppkopplingen mellan trygghetslarmet och larmcentralen kan kontrolleras varje sekund. Med det tidigare analoga skedde detta endast en gång per dygn.
Satsningen kostar kommunen 2,5 miljoner kronor mer per år. Avgifterna har höjts med 70 procent till 230 kronor i månaden.
Ungefär 3 500 hushåll i Helsingborg har trygghetslarm.
Gå till toppen