Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bedragarna stal hennes identitet

Möbler för 41 500 kronor beställdes till Ulla-Britt Nilsson. Problemet: Det var bedragare som hade beställt varorna. Hon är inte ensam om att drabbas.

Antalet identitetskapningarna ökar för varje år. Någon hade beställt möbler för 41 000 kronor i Ulla-Britt Nilssons namn.Bild: Moa Dahlin
I slutet av juni fick Ulla-Britt Nilsson ett mejl från Elgiganten som tackade för hennes beställning. Det var bara ett problem – hon hade inte gjort någon beställning.
– Men jag öppnade inte mejlet, jag har hört att man inte ska det, säger Ulla-Britt Nilsson.
I början av juli kom ett nytt brev, denna gång med posten. Brevet innehöll en kreditupplysning från betalningsföretaget Klarna. Varför kunde hon inte förstå.
– Jag har ju inga skulder eller så. Jag ringde Klarna och frågade vad det gällde. Jag trodde att det hade med Elgiganten att göra, men så var det inte.
Det var något helt annat. En person hade beställt möbler i hennes namn för 41 500 kronor.
Ulla-Britt Nilsson hade blivit utsatt för en identitetskapning. Någon person hade utnyttjat hennes personuppgifter och försökt köpa varor i hennes namn.
Läs också För enkelt att stjäla identiteter
Redan tidigt veckan efter kom ytterligare ett brev om en kreditupplysning hade gjorts, den gången från ett elektronikföretag.
– Det var någon som hade gjort samma sak igen. De ville köpa datorer via min identitet.
Hon är inte ensam om att bli utsatt för den här typen av bedrägeri. Bara i år väntas 65 000 identitetskapningar ske i Sverige - och antalet drabbade ökar år efter år.
Att kapa en persons identitet är lätt. Personlig information kan nås antingen via internet eller genom att stjäla brev från privatpersoners brevlådor. På så sätt kan bedragare komma över hundratusentals kronor utan att offren märker det.
Om man drabbas bör man därför agera snabbt. Förutom att polisanmäla och bestrida eventuella fakturor, bör man be om en bedrägerispärr hos kreditupplysningsföretag. Då spärrar de ens personnummer från att kunna bli kreditupplyst, vilket försvårar för bedragarna. En sådan spärr satte Ulla-Britt Nilsson.
– Jag frågade polisen och letade lite på internet om vad jag skulle göra. På kreditupplysningsföretaget satte de in en spärr, men den kunde bara stoppa i 14 dagar, säger hon.
För att kunna sätta en spärr längre än två veckor måste det ha skett en polisanmälan. Och eftersom det finns flera rikstäckande kreditupplysningsföretag fick Ulla-Britt Nilsson skicka en kopia på polisanmälan till dem alla.
– Först ringde jag min bank. Sen fick jag ringa fem olika sådana företag. Jag fick ägna två dagar åt att ringa runt, säger Ulla-Britt Nilsson.
Hon är inte den enda i huset att bli drabbad. En äldre granne hade exempelvis tidigare fått flera mobiltelefoner beställda i sitt namn.
Efter mycket arbete är nu Ulla-Britt Nilssons personnummer spärrat från att kunna bli utnyttjat igen. För att företag ska kunna göra en kreditupplysning på henne måste hon därför låsa upp sitt personnummer, vilket bland annat försvårar handel på internet.
– På det stora hela är det inget jag bryr mig inte om, jag handlar aldrig på nätet. Men jag har letat lägenhet i flera år via Helsingborgshem. Om jag hittar en bostad måste jag be om att få personnumret upplåst, och det kan ju ta flera dagar. Då lär ju lägenheten vara borta sen länge, säger Ulla-Britt Nilsson.
Men värst är ändå obehaget. Varje gång posten kommer finns rädslan om att det kan vara ett kan vara en ny oönskad beställning.
I augusti hade Ulla-Britt Nilsson tänkt hälsa på sin dotter i Norge i ett par veckor. Men efter allt som hänt vågar hon inte lämna posten obevakad.
– Tänk att få sådana här fakturor på saker och ting. Det är obehagligt, jag blir helt knäckt.
Läs också För enkelt att stjäla identiteter

OM DU HAR FÅTT DIN IDENTITET KAPAD

Kontakta kreditupplysningsföretag och be om att få ditt personnummer spärrat. De spärrar i 14 dagar, eller mot en längre tid om du skickar in kopia på polisanmälan. Bland de största finns UC, Bisnode, Creditsafe och Syna.
Polisanmäl bedrägeriet så snart som möjligt.
Ring din bank och kontrollera att dina konton inte har blivit belastade.
Gå till toppen