Höganäs

Nu vill Kullaberg bli en europeisk destination

Kullaberg vill skapa sig ett namn i Europa genom att bli Sveriges första certifierade Europarc.
Om man lyckas bedöms potentialen vara stor för besöksantalet och det lokala näringslivet. Men resan dit tar flera år.

Vädret slår om blixtsnabbt ute på Kullabergs spets. Högsäsongen är här och de blygsamma temperaturerna tros vara ett skäl till att många för stunden tar en tur till Kullen.
– Annars jobbar vi mycket med att försöka förlänga säsongen oberoende av väder, säger Jimena Castillo och rör med händerna som hon håller i ett dragspel.
Förra året besökte en halv miljon människor naturreservaten på Kullaberg. 170 000 även Naturum.
– 15 procent av våra besökare kommer från utlandet. Den siffran tror vi det finns potential att höja, fortsätter Jimena Castillo, anställd av länsstyrelsen som forskningskoordinator på Kullaberg.
Hon är också den som ligger bakom arbetet med att göra Kullaberg, som förvaltas av länsstyrelsen, till ett hållbart turistmål certifierat av Europarc.
Det handlar om att locka fler besökare, även utanför Sveriges gränser. Arbetet har precis startat och på plats för en första utvärdering finns tre gästforskare från universitetet i Madrid.
Sedan tidigare är ett tiotal organisationer och förvaltare av naturreservat i Sverige medlemmar i organisationen. Däremot är ingen certifierad.
– När vi väl blir det om kanske två år kommer vi att vara först i Sverige, säger Jimena Castillo.
I ett första led handlar det om att bli mer miljövänlig som destination. Till exempel se till att besökarna kan källsortera sitt avfall, vilket inte går i dag.
– Steg två är att förbättra samarbetet med de lokala företagen och steg tre etablera en bättre kontakt med resebolag, även internationella, berättar gästforskaren Daniel Martinet Suárez.
Först när det är uppnått kan en certifiering bli aktuell, vilket öppnar en ny dörr till den växande massa miljömedvetna turister i Europa som vill upptäcka Skandinavien.
– Vi kommer att attrahera fler, men genom att vi uppfyller alla krav i certifieringen kommer miljöbelastningen ändå vara mindre, säger Jimena Castillo.
Lokala företag kommer på sikt kunna bli certifierade och använda logotypen i sin marknadsföring.
– Det är en konkret möjlighet att förlänga säsongen och få hit folk från hela Europa som vill upptäcka Skandinavien samtidigt som de bryr sig om miljön. Med en certifiering vet de att Kullaberg är ett gott alternativ, förklarar Ana Vilma Henriquez, en av gästforskarna.
Jimena Castillo berättar om hur de på Naturum plötsligt kan överraskas av en busslast turister från Helsingborg, apropå samarbete med researrangörer.
– Plötsligt rullar de bara upp och vi har ingen aning om att de kommer. Snacka om förbättringspotential.

Europarc

Är en icke-vinstdrivande och obunden organisation med cirka 440 medlemmar i 36 europeiska länder. Grundades 1973.
Gå till toppen