Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lek i vått och torrt

Alexander Ekman
Dansare, och koreograf

Bild: Mattias Ahlm
”Jag är 31 år och jag leker, leker möte, leker kontor, leker koreograf, just nu leker jag sommarpratare …”
Alexander Ekman slår direkt an en lätt ton i sitt Sommar. Han har velat dansa på en krog och blivit hejdad, ”vi har inget danstillstånd”. Han ringer upp polisen för att söka danstillstånd och ber polisen förklara: ”när uppstår dans”? Han slår en signal till tunnelbanan, får man dansa på perrongen? Och han ringer upp koreografen Mats Ek, med frågan: ”vad är dans?”
Ek svarar: Det ska finnas en dynamik, en andning mellan stort, litet, snabbt, långsamt. Eller dans är stillhet, stillheten är rörelsens referens.
Var det lek eller allvar när Ekman på Oslooperan gjorde Svansjön med 8000 liter vatten på scenen? Det var konst i dynamiken mellan vått och torrt, gissar jag.
Han berättar vad det innebär för honom att vara gay, ett frikort att vara annorlunda. I New York hade han tre frikort, som gay, som konstnär, som europé.
En natt får han en idé om en föreställning med fyrtio nakna dansare, förmedlar den till ensemblen och genomför tanken i en bejublad dans. ”Vi vågade tillsammans”.
Får man ha en ko på scen? Behöver kossan danstillstånd?
Alexander Ekman är en inspirerande gränsöverskridare. Med lätta och hetta förmedlar han sina tankar till oss och sprider glädje.
Gå till toppen