Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kullagymnasiet lockar fler i år

Fler Höganäselever väljer i år att gå gymnasiet på hemmaplan – 148 elever mot 128 förra året. Gymnasiekullen är större, men även procentuellt lockar Kullagymnasiet fler elever i år.

Bild: Britt-Mari Olsson/Arkiv
Det är fredag förmiddag och gymnasiechefen Britt-Inger Suneson talar fort i telefon. Samtidigt som hon tar fram statistik över hur många elever som börjar den 17 augusti ska hon strax välkomna några nya lärare. Det är mycket nu.
För det hänger ihop. När drygt en vecka återstår till skolstart säger siffrorna 148 blivande gymnasielever på Kullagymnasiet. Förra året var det 128.
– Vi har sex nya lärare, på nya positioner. Vi har fått göra lite rockader och flytta om redan anställda lärare. Talar vi i tjänster så handlar det om tre stycken helt nya, säger Britt-Inger Suneson.
Gymnasiekullen är större, så en viss ökning av antalet elever är naturlig. Men även procentuellt sett väljer i år något fler elever att läsa på gymnasiet i Höganäs, istället för på utbildningar i främst Helsingborg eller Ängelholm.
Vid samma tidpunkt förra året var andelen 45 procent, jämfört med 50 i dag.
– Även om det är några fler procent i år så fortsätter vi att ha en väldigt stabil sökbild.
På gymnasiemarknaden, som den med rätta kan kallas, är konkurrensen hård. Profilering, marknadsföring, rykte och resultat spelar in när eleverna ska göra sina val.
Kullagymnasiet har fem nationella program att erbjuda, jämfört med utbudets närmare 20.
Prislappen för marknadsföring var 2013 280 000 kronor. Informationsbroschyrer och konsulter som tog fram en ny logga är två förklaringar till varför 2013 års kostnad var så stor. Förra året var den 174 000 kronor.
– 2015 är ju inte slut än, men jag skulle tro att kostnaden landar på omkring 200 000 kronor i år.
– Vi lägger mycket krut på informationsbroschyren. Sen handlar det om informationskvällar, öppet hus där vi bjuder in elever och att delta på gymnasiemässor. Det kostar 10 000 kronor per plats, och är alla andra med så måste vi vara det också, säger Britt-Inger Sunesson.
I år är det framförallt teknikprogrammet som lockar. 14 elever valde det förra året, men i år har platserna fått utökas till hela 36. En förklaring är troligen en annan nyhet – att Kullagymnasiet i år erbjuder ett fjärde tekniskt år – T4 – där elever vid slutförd utbildning får titeln gymnasieingenjör.
Samhällseleverna är fortsatt den grupp där Kullagymnasiet står sig sämst i konkurrensen.
– Där har Helsingborg ett jätteutbud.
Gå till toppen