Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Trafikverket byter ut träsliprar

Trafikverket ska nu snabbt byta ut de ruttnande träsliprarna under spåren i norra Stockholm.
Verket framhåller att det är driftspår till depåerna men enligt Seko används de även för gods- och persontrafik, vilket Trafikverket inte förnekar.

SVT Nyheter avslöjade i söndags att vissa träsliprar som håller upp rälsen vid Karlbergs station i norra Stockholm ruttnar. Företrädare för facket Seko larmade om lagbrott och att Trafikverket struntar i gällande föreskrifter.
Men enligt Anna Lundman, chef för Trafikverkets underhållsverksamhet, är det inte riktigt så farligt som det låter.
— Vi prioriterar de spår där vi har vår huvudtrafik. De här spåren som SVT visat är spår som används för att flytta tomma tåg till och från depån, säger hon till TT.
Men när TT når vice ordförande i Seko-Stockholm Johnny Nadérus, så är han ute vid spåren.
— Trafikverket sket på sig i natt. De är här nu och markerar de sliprar som måste bytas, och det är två av tre, säger han.
Han bekräftar att spåren i första hand är driftspår för tomma vagnar till och från depåerna.
— Men när det sker underhåll på de ordinarie spåren så används de också till gods- och persontrafik, säger Nadérus.
— Det krävdes ett TV-inslag för att Trafikverket skulle vakna, men det är välkommet, säger han.
När TT åter ringer upp Trafikverket, bekräftar Anna Lundman att spåren även används för annat och att myndigheten nu är på plats för att besikta sliprarna.
— Det primära syftet med spåren är att köra till och från Hagalund, men de är ju inte helt låsta. Exakt vilka spår som används vid underhåll på ordinarie spår vet jag inte, men vi tar sådana här signaler på stort allvar och säkerställer om det behövs bytas ut något, säger hon.
Enligt Anna Lundman tvingas Trafikverket hela tiden till hårda prioriteringar av underhållet till följd av att det varit eftersatt i så många år.
Gå till toppen