Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Skånetrafiken säger nej till SD-kampanjen

SD i Skåne rasar mot beslutet att säga nej till partiets kampanj: ”Det känns lite som forna DDR”, säger regionrådet Patrik Jönsson.

Sverigedemokraternas kampanj mot tiggeri mötte resande vid Östermalms tunnelbanestation i Stockholm. Men till Skåne kommer den inte.Bild: Pi Frisk/SvD/TT
–Vi säger nej. Annonstexten är stötande och faller inte inom ramen för våra värderingar, säger Linus Eriksson, trafikdirektör hos Skånetrafiken.
Sverigedemokraterna i Skåne skickade i slutet av förra veckan en fråga till Skånetrafiken om att sätta upp en anti-tiggerikampanj på Skånetrafikens bussar. Annonser med samma innehåll sattes förra veckan upp på tunnelbanan i Stockholm och har väckt starka reaktioner där.
Sverigedemokraterna ville köpa annonsplats för kampanjen på stadsbussar i Lund, Malmö och Helsingborg under fem dagar i september-oktober.
Läs mer: Omstridd SD-kampanj kan tas till Skåne
Skånetrafiken har inskrivet i sitt avtal med annonsförmedlaren Clear Channel att marknadsföring som kan väcka anstöt inte får förekomma. Det gäller sådant som anses vara rasistiskt, sedlighetsstötande, diskriminerande eller olämpligt med hänsyn till Skånetrafikens värderingar.
–I Sverigedemokraternas annonser hänger man ut tiggeriet som ett problem. En av våra grundläggande värderingar är en välkomnande miljö. Om man åker kollektivtrafik med oss, ska man, oavsett nationalitet eller samhällsposition, känna sig välkommen ombord, man ska inte känna sig utpekad. Den annonstext SD skickat in faller inte inom ramen för våra riktlinjer, säger Linus Eriksson.
Kampanjen har anmälts till Justitiekanslern som tryckfrihetsbrott, men JK meddelade i fredags att förundersökningen läggs ned.
Sverigedemokraterna i Skåne är kritiska till Skånetrafikens beslut.
–Vi menar att Skånetrafiken fattat ett felaktigt beslut. Det känns lite som forna DDR. Skånetrafiken agerar åsiktspolis. Det är en kraftig inskränkning av yttrandefriheten och demokratin, säger Patrik Jönsson, regionråd för Sverigedemokraterna i Region Skåne.
Han menar att Skånetrafiken inte motiverat vad det är i annonstexten som strider mot policyn.
–Det känns som ett politiskt färgat beslut. Det känns som om våra åsikter är obekväma för Skånetrafiken, säger Patrik Jönsson.
Enligt honom vänder sig annonserna inte mot någon grupp.
-Vi vänder oss mot fenomenet tiggeri där organiserade ligor utnyttjar en grupp människor, säger Patrik Jönsson.
Under onsdagen ska Sverigedemokraterna undersöka om man kan överklaga Skånetrafikens beslut.
–Vårt första mål är att överklaga för att få en överprövning, säger Patrik Jönsson.
Kan ni tänka er att omformulera texten i annonserna?
-Det får vi diskutera senare. Vi vill i första hand få igenom denna text. Men det är inte uteslutet att omformulera texten, säger Patrik Jönsson.
Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och har sin politiska ledning i kollektivtrafiknämnden där Stefan Svalö (S) är ordförande. Han ställer sig bakom Skånetrafikens beslut.
–Vi vill inte att våra resenärer och vår personal ska uppfatta miljön på våra bussar som stötande. För att en kampanj ska bli godkänd ska den vara förenlig med Region Skånes etiska regler och syn på jämställdhet och mångfald. I detta fall har Skånetrafiken ansett att texten i Sverigedemokraternas kampanj inte är förenlig med riktlinjerna, skriver Stefan Svalö i en kommentar.
Gå till toppen