Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fred och Ginger steppar in hösten på Malmö Opera

När Screwball-komedin Top Hat steppar in på Malmö Operas scen imorgon står flera veteraner på scen. Och räkna med förväxlingar när filmen från Hollywoods guldålder får nytt liv.

"Det är en glädjefylld hyllning till dansen och vad den gör med oss", säger Top Hats ena regissör Sissela Kyle. På scen sitter komediennen Pia Johansson i glitterstass.Bild: Anna Wahlgren
– När Sissela Kyle ringde kunde jag inte säga nej. Hon är en underbar regissör, och höjer inte rösten en enda gång, säger Johannes Brost.
Han har röd dubbelknäppt sammetsjacka med tillhörande pillerburk på huvudet. I musikalen Top Hat är han betjänten som får ikläda sig olika roller för att spionera på den undersköna modellen Dale Tremont, gestaltad av musikalartisten Linda Olsson.
I filmen Top Hat från 1935 var det Ginger Rogers som gjorde Dale. Hennes motspelare den gången hette Fred Astaire, och filmen med det steppdansande paret blev succé. I Malmö operas version är minst tolv av dansnumren koreograferade av Roine Söderlundh.
– Jag har inte lånat någon koreografi från filmen, utom några speciella små snuttar. För att adaptera Fred Astaire till scen har jag intensifierat koreografin så att man kommer nära, säger han.
Tillsammans med Sissela Kyle står han även för regin. "Enig" har blivit deras gemensamma uttryck under repetitionernas gång. En grundläggande respekt för varandras arbete har varit viktigt.
– Vi har ganska bra tryck i vår argumentation, först kivar vi och sen bestämmer jag, säger Sissela Kyle.
Att steppdans är på frammarsch blir tydligt när Sindre Postholm, musikalstjärnan från Oslo som ska axla Fred Astaires rollfigur Jerry Travers, slår klackarna i golvet under pressvisningen. Tillsammans smattrar de tolv musikalartisterna fötterna mot scengolvet i öppningsnumret "Puttin on the Ritz" så att man tror att åskan går.
Top Hat beskrivs som screwball-komedi, en genre som ofta innehåller en framträdande komedienn. I det här fallet är det Pia Johansson som glider runt i paljettkavaj och levererar oneliners. Men på den pressvisning som tidningen besöker är det något som fallerar just när hon ska öppna munnen. Alla verkar plötsligt osäkra. "Vad hände?" frågar Sissela Kyle från regibänken.
– Min charm tog slut, säger Pia Johansson och får återigen ensemblen att skratta.
– Minst så här roligt är det alltid på teatern, säger Sissela Kyle och får snabbt tillbaka alla till sina utgångspositioner.
– Och ge henne en drink, beordrar hon betjänten Johannes Brost.
När föreställningen väl är på banan igen dyker fler bekanta ansikten upp. Förra höstens stjärna i Doktor Zjivago är den som driver förväxlingarna framåt med komisk tajming.
– Här är jag den totala motsatsen till Zjivago, som hade ett gott hjärta. Nu är jag en egocentrisk, känslostyrd modedesigner, säger Christopher Wollter.
För rollen har han behövt lägga sig till med en brytning, och övat in de rätta vokalljuden med hjälp av italienska tv-program.
Kan du prata italienska på riktigt?
– Nono, svarar han med smörig fejkaccent.
Även Johannes Brost är en återvändare. Han bodde i Malmö under tonårstiden och är salig över hur mycket staden erbjuder nuförtiden.
– Jag kallar fortfarande det här huset för stadsteatern, men nu kan man inte gå ett kvarter utan att det luktar godis från någon restaurang. Igår var jag och Lennart Jähkel och frossade i sushi.
Så dansar Dale och Jerry, eller Ginger och Fred, eller Linda och Sindre vidare. Tycker ni att det låter krångligt? Det är ingenting mot vad showen är som helhet, säger Sissela Kyle:
– Ni ska bara se föreställningen så förstår ni själva.

Musikal i två akter

Musikalen Top Hat är baserad på filmen med samma namn från 1935 där Irving Berlin ansvarade för all musik. I musikalen används alla filmens musikalnummer men också några andra välkända sånger av Irving Berlin. Ginger Rogers och Fred Astaire hade huvudrollerna i filmen.
2011 hade musikalen premiär i London, och har sedan dess spelats i West end och på turné.
Den svenska översättningen är gjord av Calle Norlén.
6 solister, 12 musikalartister, 36 korister, 33 musiker och en dirigent medverkar.
Föreställningen är 3 timmar lång.
Gå till toppen