Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förväntningarna bubblar och jäser på Råå

Helsingborg har fått ytterligare en öltillverkare. På Råå Bryggeri är testproduktionen i full gång och grundaren Nicolai Gyllström ser fram emot lanseringen av den gyllene drycken.

Bakom port åtta på Åkarnas hus huserar det senaste tillskottet i Helsingborgs bryggarvärld.
Nicolai Gyllström, grundaren till Råå Bryggeri, visar in i den 500 kvadratmeter stora lokalen.
– Detta är ett stycke "piece of art", säger han och presenterar det ungerska bryggverket med en kapacitet på 2000 liter.
Logistik är A och O för att få ett bryggeri att fungera. Men lika mycket som Nicolai gillar själva produktionsdelen, att skapa flöde i arbetet och organisera logistiken, har han ett stort intresse för den gyllene drycken.
Efter att bland annat ha jobbat på Systembolaget, och som importör av alkohol i över tio år, införskaffade han så småningom ett minibryggverk för att testa på att brygga öl hemma.
– Jag behövde en hobby, och älskar att laga mat, så det låg på något sätt nära till hands. Ölen blev bra, jag fick kläm på det, och bestämde mig för att skala upp det, säger han och jämför med att gå från att laga middag till fyra respektive 40 personer.
Drömmen att starta eget började spira i takt med att bryggandet gick allt bättre.
– Jag ansökte till Skandinaviska bryggeriskolan i Köpenhamn, men nekades då det enbart var för folk i branschen. Först när jag ordnade praktik på Helsingborgs och Höganäs bryggerier fick jag dispens och tilläts börja.
När Nicolai Gyllström kunde titulera sig bryggmästare, startade han slutligen eget. Tack vare att Peter Rehnström, en av delägarna, uppmärksammade Nicolais driv blev Råå bryggeri verklighet.
I somras flyttade de in verksamheten i lokalerna på Råå och nu i veckan påbörjas testbryggningen. Ambitionen är att bli "ett stort kommersiellt bryggeri, i liten skala."
– Det finns ingen direkt definition. Vi vill producera hantverksmässig kvalitetsöl.
Vad innebär det?
– Öl har funnits i flera tusen år, det är ingen ny produkt. Det vore naivt av mig att hävda att jag skapar något innovativt och nytt. De flesta konsumenter i dag är inte intresserade av "super high end"-produkter, bara en förvånansvärt liten del är det, säger Nicolai och fortsätter:
– Vår plan är att ha två till tre fasta ölsorter, samt fem till sex säsongsbaserade varianter per år som är en limiterad upplaga. Vi siktar inte på att framställa dubbelipor lagrade på Bourbon-fat med en nio-procentig alkoholhalt, men inte heller en intetsägande ljus lager.
Nicolai Gyllström drar en parallell till den trend han sett inom vinbranschen, att fler och fler efterfrågar kvalitetsprodukter.
– Jag ser detsamma när det gäller öl i dag. Därför har vi till exempel bestämt oss för att satsa på ekologiskt producerad öl till hundra procent. Det är dyrare, men jag ser det som en självklarhet och tror att folk är beredda att betala för det.
Hur ser ni på konkurrensen i trakten?
– Jag har bara mötts av hjälp och öppenhet från kollegorna i branschen. Bryggarna på Helsingborgs och Höganäs bryggeri, och Brewski Brew har till exempel varit väldigt generösa. Jag tror att om vi hjälps åt, gagnar det alla, säger Nicolai och befinner sig redan långt fram i tanken.
Om allt går som smort, planerar Råå Bryggerier att vara i gång med produktionen så snart de fått igenom alla tillstånd.
Gå till toppen