Helsingborg

Spa – det nygamla folknöjet

Under 1900-talet var kurorterna på utdöende – nu reser vi på spa som aldrig förr. Men vad är det som får människan att betala tusenlappar för att koppla av och "göra ingenting"?

Avkoppling på spa är inget nytt fenomen. Redan på romartiden var badandet en livsstil. Kurort befästes som ett elegant begrepp på 1500-talet och i slutet av 1800-talet växte det till en stor industri dit framför allt överklassen och de mer privilegierade sökte sig för vila och rekreation.
– På den tiden stannade man på kurorten i flera veckor. Det var väldigt populärt bland kvinnor eftersom det sågs som en skyddad miljö där du övervakades av både präst och läkare, berättar Thomas O’Dell, professor i etnologi vid Lunds universitet.
Men i takt med att våra semestervanor förändrades, dog intresset för spa ut.
– Under 1900-talet ville vi semestra själva och folk sökte sig därför till mer individualistiska lösningar, fortsätter Thomas.
Det krävdes en .com-boom för att vända upp-och-ned på saker och ting.
– Runt millennieskiftet började spaanläggningarna att blomstra igen. Vi såg en nedmontering av välfärdsstaten, människor förväntades plötsligt ta hand om sig själva på ett helt annat sätt och utbrändhet blev till ett stort samtalsämne.
Thomas O’Dell ser ett tydligt samband med stressnivåerna i samhället och vårt växande behov av lugna stunder.
– När jag pratar med ansvariga för spaanläggningar säger de att detta är deras räddning. Samtidigt har det också blivit mer legitimt i Sverige att skämma bort oss själva, ha det lyxigt och njuta. Njutningsmoralen börjar luckras upp.
Maria Lexhagen, universitetslektor och forskningscenterledare på Etour på Mittuniversitetet, knyter an till flera samhällstrender.
– Bristen på tid med människor vi kanske inte har möjlighet att ha nära kontakt med, gör att vi gärna reser bort på spa tillsammans med dem.
Tidsaspekten är intressant ur en annan synvinkel också, menar hon.
– Till skillnad från förr är dagens sparesor ofta inte särskilt långa, varken när det kommer till tid eller avstånd. Pengar och tillgänglighet styr och vi anpassar vårt resande i relation till det. Vi avstår oftast inte från att resa, utan vi reser ändå.
Samhällets fokus på mat och hälsa, både mental och fysisk, färgar av sig på resetrenderna.
– Jag kan se ett kameleontliknande beteende, där det finns plats för resor med olika sorters motiv. Antingen handlar det om hur attraktiv en plats är, vad som lockar, eller hur gärna vi vill resa bort från någonting. Ofta finns det något i vardagen som vi vill kompensera eller förbättra genom att resa bort och välja ett alternativ som spa, säger Maria Lexhagen.
Thomas O’Dell drar det hela steget längre och pratar om tro och välbefinnande.
– Att resa på spa handlar inte bara om att skämma bort sig själv. Det ska göra människan mer produktiv och få oss att fungera bättre efteråt. Vi laddas om, får nya krafter och är "ready to go" på nytt.
Han jämför med det kortvariga ruset efter att ha hoppat bungy jump.
– Är vi beredda att lägga ut ett par tusen kronor natten, plus en extra slant för behandling, då vill vi att upplevelsen ska fortsätta att verka i flera veckor framöver. Det är en satsning vi gör på oss själva.
– Därför tror jag att det ligger en tro till grund. Det måste finnas något magiskt över det här med spa, om vi ska kunna ladda om på bara några timmar, eller högst två dagar, och samtidigt vara öppna för att närma oss aktiviteter vi kanske aldrig tidigare provat, säger Thomas och nämner yoga, chi gong och tai chi som exempel.
Kurortsmentaliteten med präst och läkare på 1800-talet har utvecklats till en mer östfilosofisk typ av andlighet och välbefinnande.
– Vi förväntas vara beredda att experimentera. Vad är detta? Vad kan yoga vara bra för? Kanske det kan hjälpa? Utgångspunkten är en lekfullhet som jag tror är väldigt viktig i samhället, som vi också tar med oss hem.
Trots det sägs njutningen av en spaupplevelse ofta handla om att man ”gjorde ingenting”.
– Troligtvis för att det är svårt att sätta ord på vad vi gör. Men det är viktigt att komma ihåg att vi i dag definierar ”göra ingenting” på ett helt annat sätt än för 50 år sedan. På spa kan det handla om massor av olika aktiviteter, säger Thomas O’Dell.
Gå till toppen