Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Äta ovala tomater kan rädda miljön

Miljoner ton helt ätlig mat kastas varje år. Ibland når inte mer än hälften av det som produceras ett matbord.
Nu ska forskare i Borås reda ut om vi kan lära oss att äta ovala tomater eller spara in på banantransporter. För det finns pengar att tjäna.

Forskarna ska studera livscykeln hos ett tiotal livsmedel från odlare/uppfödare, via förpackningar och transporter till butiken och sedermera konsumenten.
— Vad vi vet har något liknande inte gjorts tidigare eftersom vi även följer upp vad som händer efter att butiken sålt varan, säger professor Kim Bolton till TT.
Mellan 30 och 50 procent av den mat som produceras i världen slängs utan att nå ett matbord. Boråsforskarna ska undersöka miljöpåverkan och matsvinnet som gäller för just den aktuella affären.
— Vi ska inte använda något slags världssnitt utan använda data som är relevant just för vår butik, säger Kim Bolton.
En preliminär studie visade att ett kilo bananer hade 30 gånger så stor miljöpåverkan som samma mängd jordgubbar, vilket hänger samman med de långa transporterna.
Generellt för den utvecklade världen beror den största andelen matsvinn, enligt Kim Bolton, på att butiker avstår från att köpa in varor som inte ser perfekt ut eftersom de inte går att sälja. Estetiken tycks för kunden vara viktigare än kvaliteten.
— Om vi konsumenter kunde ändra vår inställning, då skulle butiken kunna köpa in exempelvis tomater som inte är helt perfekta i sin form men som annars är bra.
I utvecklingsländerna har svinnet snarare sin orsak i att man inte har bra lagringsmöjligheter.
Boråsprojektet pågår under ett år och kortsiktigt är målet att ge information tillbaka till butiken, både vad gäller den ekonomiska förlusten som gjorts på grund av svinn men också vilken miljöpåverkan som gjorts.
— Den kunskapen kan man sedan använda för information intern för att ändra beteenden men man kan också, när man visar sig vara bra på att minska miljöpåverkan, använda detta i sin marknadsföring.
På sikt kan forskarna tänka sig ett längre program med ett socialt perspektiv med avseende på vårt sätt att konsumera.
— Vi ska se om det går att ändra konsumentbeteende så att kunden tar den deformerade tomaten eller det sista äpplet, om man vet att butiken inte har något svinn och tänker på miljön.
Gå till toppen