Lars Johanssons blogg

Jag ifrågasätter om våra politiker verkligen har kört på E6. Det räcker med en morgon- eller eftermiddagstur för att inse att något måste göras.

När vi granskade trafiken på E6 från Båstad i norr till Trelleborg i söder för snart ett år sedan var det tydligt att Trafikverket inte hade några mer omfattande planer på att bygga ut motorvägen. Det saknades också politisk vilja.
Detta trots att hundratals människor i våra artiklar kunde vittna om hur rädda de var när de körde mellan Helsingborg och Malmö, hur de hade varit med om incidenter och olyckor och hur de ofta satt fast i köer. Vi skrev också att trafiken, inte minst den tunga, hade ökat.
Sedan dess har flera läsare hört av sig till mig och bett oss att återigen ta upp eländet. Jag har inte räknat på det, men trafikinfarkten i västra Skåne måste kosta samhället och näringslivet enorma summor varje år.
Jag tänker på kostnader i både pengar och lidande för dem som råkar ut för olyckor. De sker dagligen.
Jag tänker på förlorade arbetstimmar i köer och förlorade pengar för sjukskrivningar.
Jag tänker på vårdkostnader och försäkringskostnader.
Jag tänker på polisens och räddningstjänstens utryckningar, osv, osv.
Den här veckan skadades flera personer allvarligt vid en seriekrock vid Borgeby. E6 var avstängd i norrgående riktning en stor del av dagen. Avstängningen band upp räddningspersonal under många timmar.
Jag ifrågasätter om våra politiker verkligen har kört på E6. Det räcker med en tur mellan 7 och 9 på morgonen eller mellan 16 och 18 på eftermiddagen för att inse att något måste göras.
När jag skriver om E6 brukar jag få höra att jag är en bilkramare. Det stämmer. Bilen är en fantastisk uppfinning som har öppnat världen får många människor. Cykeln tog oss till grannsocknen, bilen så mycket längre. Det är naivt att tro att vi kan klara oss utan bilar. Jag är utvecklingsoptimist. Jag är övertygad om att vi snart har bilar som påverkar miljön minimalt.
Men jag är en tågkramare också. I veckan har jag åkt tåg två gånger och bil en gång till Malmö och Lund. I det ena fallet var tåget försenat. Tyvärr vågar jag inte lita på att jag kommer fram i tid med tåg. Bilen är också mer praktisk när man ska ta sig vidare från ort till ort eller har ont om tid mellan olika möten.
Miljövännernas lösning är att begränsa vägtrafiken. Jovisst, men det är naivt att tro att det kommer att gå annat än marginellt. Det bor en miljon människor i västra Skåne och befolkningen växer ständigt. Vi behöver bygga ut både och så att vi får vägar som är tillräckliga och järnvägar med bättre kapacitet och högre driftsäkerhet. Brister i infrastrukturen hindrar utvecklingen.
Ska vi få en vettig integration mellan Skånes norra och södra delar måste kommunikationerna fungera.
TIPS    
Åk buss!
Jag klagar på den regionala infrastrukturen i krönikan, men i Helsingborg fungerar kollektivtrafiken utmärkt. Täta turer och billigt.
Gå till toppen