Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Domstol ger Oatly rätt mot kommunen

Miljönämnden och länsstyrelsen har invändningar mot beskrivningen av produkter från Oatly. Livsmedelsbolaget håller inte med och får nu medhåll från förvaltningsrätten som går på Oatlys linje.

Hur tydlig måste produktinformation på livsmedelsförpackningar vara? Den frågan har livsmedelsföretaget Oatly i Landskrona och miljönämnden tvistat om sedan slutet av januari 2014.
Miljönämnden hade synpunkter på en del av Oatlys produkter vars innehåll anses vara luddigt beskrivet av företaget. Det handlar om iMat samt Havregurt, i förpackningar som då genomgick designförändringar för lansering i fjol.
Den förstnämnda produkten är ett substitut för matlagningsgrädde, vilket företaget tycker att man tydliggör med tillägget "i stället för matlagningsgrädde". Den andra produkten har tilläggsbeskrivningen "serveras som yoghurt", som företaget anser ger konsumenter en klar uppfattning om vilket slags livsmedel det handlar om.
Detta köpte inte miljönämnden och krävde en utförligare beskrivning av produkterna för att undvika en förväxlingsrisk hos konsumenter.
Oatly överklagade beslutet till länsrätten som dock höll med miljönämnden. Länsstyrelsen lutar sig mot ett yttrande från Livsmedelsverket, och skriver bland annat att "iMat" och "havregurt", samt företagets tilläggsbeskrivning av båda produkterna, handlar om vilseledande fantasinamn.
Oatly överklagade länsstyrelsens beslut till förvaltningsrätten som går på bolagets linje. Förvaltningsrätten tycker att miljönämndens dokumentation av de berörda livsmedelsförpackningarna är bristfällig. Vidare anser domstolen att det är oklart vilka förpackningar miljönämnden egentligen har invändningar mot. Miljönämndens hänvisning till "de nya förpackningar som enligt er ska lanseras under perioden april — maj 2014" anses vara oprecis till sin karaktär.
– Det är ett glädjande beslut att förvaltningsdomstolen har uppfattat situationen på samma sätt som Oatly och därmed bifallit vår överklagande. För oss är det viktigt att produktens namn och beskrivning är tydlig så konsumenterna vet vad de köper, säger Catharina Henriksson, presschef på Oatly.
Gå till toppen