Lars Johanssons blogg

Journalistikens uppgift är inte att vara propagandamegafon åt en kommun

I lördags hade Helsingborgs Dagblad en artikel med rubriken ”Miljonbelopp spenderades på mässa”. Den handlade i huvudsak om att Helsingborgs stad lagt minst 1,5 miljon kronor på att delta i en kvalitetsmässa i Göteborg. Ett hundratal kommunanställda deltog. I samma artikel berättade vi för andra gången på tre dagar att Helsingborg utsågs till årets IT-kommun på samma mässa. Vi skrev första gången om det i torsdagstidningen. I lördags hade vi lite mer information. Vi kunde berätta att det bara var 26 av Sveriges 290 kommuner som deltog i tävlingen och 17 i tävlingen om att blir Årets kvalitetskommun.
I artikeln ställs fullt rimliga frågor om kostnader och omfattningen av Helsingborgs engagemang – Helsingborg var en av 16 kommuner som deltog med en monter på mässan och tillsammans med Göteborg den kommun som hade flest representanter på plats.
Artikeln har väckt ont blod i staden. Helsingborgs internetchef Joakim Jardenberg skrev ett långt blogginlägg med rubriken ”Helsingborgs Dagblad – Sveriges futtigaste tidning”. Helsingborgs kommunikationsdirektör Micco Grönholm hakade på i ett Facebookinlägg: ”När Helsingborgs stad blir utsett till Sveriges IT-kommun, och har dessutom den sannolikt mest besökta och uppskattade montern på Kvalitetsmässan i Göteborg, försöker Helsingborgs Dagblad på ett flagrant sätt både förminska utmärkelsen och nedvärdera stadens insats på Kvalitetsmässan”.
Kommunens presschef Mattias Hennius kommenterar i Grönholms tråd: ”En farlig sak med HDs inställning är att personer kan dra sig för att söka sig till en kommun som arbetsgivare. Jag har aldrig upplevt någon liknande kritik av verksamheten vare sig som anställd i stat eller privat”.
Jag har svarat både Jardenberg i hans blogg och Grönholm på hans Facebooksida, men jag vill också berätta för er läsare, ni som är våra uppdragsgivare, om den konflikt som uppstår i skärningspunkten mellan granskare och granskade.
Vi på HD älskar Helsingborg och vi älskar Nordvästskåne. Men journalistikens uppgift är inte att vara propagandamegafon åt en kommun. Vi vill att människor i vårt område ska ha det så bra som möjligt. Vårt sätt att bidra är att ifrågasätta och, när det är befogat, påtala missförhållanden.
Som vi gjorde när Helsingborg dumpade sin övertaliga personal i ett bemanningsföretag, betalade dyrt för att slippa ta hand om dem, och sedan inte ville ta något ansvar när bemanningsföretaget också svek dessa människor.
Som när vi avslöjade stadens dåliga kontroll av grönsakshandeln på Gustav Adolfs torg. Grönsakshandlarna lämnade landet med tio miljoner i skulder.
Som när vi berättade att socialnämnden gett ville ge vårdnaden av ett barn till en pedofildömd. Anders Lundström, kd, som var socialnämndens ordförande är förresten en av dem som gillat och delat Jardenbergs blogginlägg på Facebook.
Vi tänker fortsätta att granska hur Helsingborgs stad använder skattepengarna och hur de på medborgarnas uppdrag sköter sina uppgifter. Pressen kallas inte för inte Den tredje statsmakten. Vår roll är att vara en nagel i ögat på myndigheter och beslutsfattare. Vårt uppdrag har till och med slagits fast av politiker i flera olika pressutredningar. Det framhålls ofta i högtidstal, men det gäller att leva efter det i praktiken också. Jag önskar att även vissa av Helsingborgs stads högre chefer hade respekt för den rollen och våra reportrars arbete.
Gå till toppen